حمل 28, 1401 18:31 Asia/Kabul
  • تظاهرات ضد پاکستانی در افغانستان
    تظاهرات ضد پاکستانی در افغانستان

حملات هوایی و توپخانه ای پاکستان به ولایت "خوست" افغانستان با واکنش اعتراض آمیز ساکنان این ولایت روبرو شد.

تظاهرات کنندگان در حالی که شعار مرگ بر پاکستان سر می‌دادند ازدولت طالبان خواستند پاسخ تجاوز ارتش پاکستان هرچه زودتر داده شود.

در حملات هوایی و توپخانه‌ای جمعه شب پاکستان به ولایت‌های کنر و خوست افغانستان ۴۵ نفر که بیشترشان زن و کودک بودند کشته شدند.در سال های اخیر ارتش پاکستان بارها به بهانه نابودی عناصر تروریستی، مناطقی در ولایت‌های خوست و کنر افغانستان را هدف قرار داده، حملاتی که همواره سبب بروز تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور بوده است.

جمع زیادی از ساکنان ولایت خوست افغانستان روز یکشنبه در تجمعی اعتراض آمیز در حالی که تصاویر کشته شدگان حمله ارتش پاکستان را در دست داشتند، از مجامع بین المللی خواستند تا این اقدام پاکستان را محکوم کنند.

ارتش پاکستان می گوید،حملات توپخانه ای به افغانستان پاسخی به حملات از خاک این کشور به نیروهای ارتش پاکستان  در وزیرستان شمالی بوده که طی آن هفت نفر کشته شده اند.

این برای اولین بار در دوره حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان ازتابستان گذشته تاکنون است که است که تنش های لفظی بین کابل و اسلام اباد وارد نزاع مسلحانه و درگیری نظامی شده است.

 در ماه های گذشته تنش دولت طالبان در افغانستان ودولت پاکستان برسرحصارکشی مرزی توسط ارتش این کشوربود که موجب شد تا نیروهای طالبان بخشی از دیوارکشی مرزی پاکستان را تخریب کنند.

تنش مربوط به حصار کشی مرزی افغانستان و پاکستان در نهایت با رایزنی های مقامات دو کشور در کابل و اسلام آباد تا حدودی فروکش کرد وسایه این مسئله بر روابط دو جانبه بشدت کاهش یافت.

در شرایطی که تغییرات سیاسی در پاکستان و روی کارآمدن شهباز شریف نگرانی هایی در داخل افغانستان درباره نحوه مواجهه وی با تحولات این کشور به وجود آورده است،حملات توپخانه ای ارتش پاکستان ممکن است دو طرف را وارد یک درگیری محدود کند که بر خلاف منافع ملی افغانستان و پاکستان خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که تغییرات سیاسی در پاکستان با توجه به موضعگیری شهباز شریف درباره برنامه وی برای گسترش روابط همه جانبه با امریکا ،ممکن است ضمن کاهش حمایت های مالی و سیاسی پاکستان از دولت طالبان در مقایسه با دوره عمران خان نخست وزیر برکنار شده این کشور،فشارهای کاخ سفید از طریق اسلام اباد بر طالبان افزایش پیدا کند.

در دوره عمران خان،وی تلاش داشت با متقاعد کردن آمریکا به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان و الگو پذیری دیگر کشورها از این سیاست، اوضاع در افغانستان  را بهبود ببخشد.

وی حتی پاکستان را پیشگام میزبانی از نشست کشورهای همسایه افغانستان قرار داد تا بتواند براساس راهبرد خود دستکم کشورهای منطقه را به شناسایی رسمی حاکمیت طالبان ترغیب کند.

البته پاکستان در دوره عمران خان از نشست فوق العاده  وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز میزبانی کرد که هدف این اجلاس بررسی راهای کمک به بهبود اوضاع در افغانستان بود. 

در شرایطی که عمران خان از مسند قدرت کنار رفته و شهبازشریف با گرایش شدید توسعه روابط با آمریکا در پاکستان بر سرکارآمده است،دولت طالبان نگران تغییر سیاست های این کشور از حمایت و همکاری به فشار و تنش است.

کلیدواژه