طالبان که ادعای حکومت و تامین امنیت را در افغانستان دارند موظفند جلو کشتار مردم را بگیرند
(last modified 1401-02-01T09:25:38+00:00 )
ثور 01, 1401 13:55 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: طالبان که ادعای حکومت و تامین امنیت را دارند موظفند جلو انفجارها و کشتار مردم این کشور را بگیرند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در رابطه با انفجارهای روز سه شنبه در مقابل مراکز آموزشی در کابل که ده ها دانش آموز در نتیجه آن شهید و زخمی شدند، گفت: حداقل کاری که طالبان می توانند برای تغییر اذهان مردم نسبت به خود انجام دهند تامین امنیت و جلوگیری از کشتار مردم است.

وی افزود: طالبان که در افغانستان حاکم شده اند، هنوز مشروعیت داخلی و بین المللی کسب نکرده اند، برخی هم معتقدند با توجه به اینکه در گذشته چنین عملیات و حملات انفجاری از سوی طالبان انجام می شد، این انفجارها هم کار بخش هایی از طالبان است که از آی. اس. آی پاکستان و امریکایی ها دستور می گیرند و اقدام به چنین کارهایی می کنند.

به گفته این فعال سیاسی افغان، طالبان برای اینکه این ذهنیت ها را تغییر دهند باید تمام تلاش خود را بکنند و جلو گروه هایی را بگیرند که ممکن است از بدنه خود طالبان باشند و دست به این اقدامات خودسرانه می زنند. زیرا مقامات طالبان می گویند داعش یا در افغانستان حضور ندارد و یا اگر تعدادی هم حضور دارد مهار شده است و کارایی نداردبنابراین باید مشخص شود چه کسانی چنین انفجارهایی را انجام می دهند.

جعفری عنوان کرد: طالبان همچنان باید به این نکته توجه داشته باشند که حدود ده میلیون شیعه در افغانستان زندگی می کنند و این جمعیت بزرگ با کشتار و یا مهاجرت از بین نمی رود و تلاش کنند که جلو کشتار و خونریزی گرفته شود. حکومت طالبان تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده چنانکه قادر نشد جلو تعداد اندکی اوباش را بگیرد که در برابر سفارت و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کابل و هرات تجمع کرده بودند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: مردم افغانستان، شیعیان و هزاره های این کشور به نوعی از بسیاری عملکردهای نادرست طالبان که در گذشته داشتند، گذشتند پس این گروه هم باید امنیت این مردم را تامین کند، اکنون که قدرت و ارگان های امنیتی و استخباراتی را در اختیار دارند، اگر کسان دیگری دست به کشتار مردم می زنند آن ها را معرفی کنند، به پنجه قانون بسپارند و در ملاء عام مجازات کنند.

وی همچنان گفت: در انفجارهای اخیر در مقابل مراکز آموزشی در غرب کابل بیش از 200 نفر شهید و زخمی شدند اما مقامات طالبان می گویند فقط چند نفر شهید و زخمی شده اند، نباید در این زمینه به مردم اخبار کذب داده شود.

جعفری خطاب به طالبان گفت: اگر می خواهید در افغانستان حکومت کنید باید از گذشته عبرت بگیرید و به ارزش های مردم افغانستان از جمله قانون اساسی و پرچم این کشور احترام بگذارید و عملکرد یکجانبه و تک قومی نداشته باشید اینگونه نمی شود که چند نفر از اقوام دیگر در حکومت سهیم شوند و این حکومت فراگیر خوانده شود ضمن اینکه بسیاری از پشتون ها هم طالبان را با شرایط فعلی نمی پذیرند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: طالبان در حدود پنجاه یا شصت هزار نفر هستند که اشرف غنی حکومت را به آن ها تحویل داد، امریکایی ها هم به مردم افغانستان جفا کردند و حکومت را به طالبان تحویل دادند، مردم افغانستان هم متوجه قضایا و جریانات اتفاق افتاده در روند مذاکرات دوحه قطر هستند. طالبان بر چه اساسی و بر مبنای چه قانونی احزاب را منحل می کنند و چه جایگزینی دارند؟

جعفری اظهار داشت: صدها نفر در قندهار، هرات، کابل و قندوز شهید و زخمی می شوند و طالبان کاری انجام نمی دهند. اگر طالبان ادعای حکومت دارند باید جلو این فجایع را بگیرند. وقتی طالبان نمی توانند امنیت مراکز دیپلماتیک، مدارس و دانش آموزان را تامین کنند چگونه می توانند در افغانستان حکومت و جامعه جهانی را متقاعد کنند که آن ها را به رسمیت بشناسند.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: در گذشته از سوی طالبان و حکومت های قبلی جنایت های زیادی در افغانستان انجام شده، ده ها هزار نفر کشته شده اند و مردم افغانستان این ها را فراموش نکرده اند، آنان باید به مردم، احزاب و جریان های افغانستان احترام بگذارند.

وی اضافه کرد: طالبان همچنان باید به روابط با کشورهای همسایه توجه داشته باشند و جلو کسانی را که از درون خودشان دست به اختلافات قومی و مذهبی می زنند بگیرند و صبر مردم افغانستان را هم لبریز نکنند. مشارکت تمام اقوام، احزاب و جریان ها را در حکومت بپذیرن و بدانند که افغانستان تنها از این رهگذر آرام و آباد می شود.

 

کلیدواژه