ثور 13, 1401 11:12 Asia/Kabul
  • مسوولیت سازمان ملل در قبال تشدید تروریسم در افغانستان
    مسوولیت سازمان ملل در قبال تشدید تروریسم در افغانستان

با تشدید حملات تروریستی در افغانستان ،فعلان سیاسی، مدنی و دانشگاهیان  این کشور از دبیر کل سازمان ملل خواستار حفاظت از شیعیان هزاره در افغانستان  شدند.

انان در نامه ای از آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستند با تشکیل جلسه ویژه و فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد وضعیت شیعیان هزاره‌ ،در جهت  محافظت از آنان در برابر حملات و کشتار هدفمند تلاش کند. این درخواست در حالی مطرح می شود که در پی تشدید حملات تروریستی هدفمند در افغانستان ضد جامعه شیعیان این کشور به خصوص هزاره ها و سکوت محافل بین المللی به ویژه سازمان ملل ،به نظر می رسد این سازمان نه تنها مردم افغانستان را فراموش کرده بله چشمان خود را بر جنایات روزافزون تروریستها ضد مردم این کشور نیز بسته است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید :"سازمان ملل براساس اساسنامه و رسالت بین المللی اش در برابر صلح و امنیت افغانستان مسول است و اساسا  این سازمان با هدف بر قراری صلح و امنیت در سراسر جهان تشکیل شد."با این حال و در شرایطی که گروه طالبان ادعای مسولیت در برابر شهروندان افغان در چارچوب مرزهای ملی افغانستان را دارد درخواست شهروندان این کشور از سازمان ملل ار هرطبقه و قشری ،بیانگر ناکارامدی طالبان در تامین امنیت آنان است.

تداوم حملات و انفجارهای تروریستی در مساجد، خودروهای مسافری و بازارها در کنار ترور های هدفمند نشان می دهد تروریست ها بدون کمترین ترس و دلهره ای برنامه ها و اهداف شوم خود را اجرا می کنند. به گونه ای که برخی محافل داخلی در افغانستان در مورد برنامه های پوششی تروریستها در افغانستان تردیدهایی را مطرح می کنند که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان شدت یافته است .

سروش امیری کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"بدون شک ناامیدی شهروندان افغانستان از طالبان برای برقراری امنیت باعث شد انان از  دبیرکل سازمان ملل استمداد بطلبند. این در حالی است که طالبان نیز در عمل نشان ‌داده است به حفظ جان بخشی از مردم افغانستان چندان توجهی ندارد."در هر حال طالبان که به دنبال شناسایی حاکمیتش در سطح بین‌المللی است نمی تواند خود را گروهی فاقد مسولیت در برابر امنیت شهروندان افغان نشان دهد. چرا که برقراری امنیت برای شهروندان هر کشوری جز مهمترین مسولیت های هر دولت و حاکمیتی است و به هر میزان توانایی ان در تامین امنیت  زیاد باشد قطعا در کسب مشروعیت داخلی دولتها اثر مثبت دارد.

متقابلا رویکرد محافل داخلی به نهادهای بین المللی برای کمک به تامین امنیت نمره منفی است که بر موقعیت و جایگاه دولتها تاثیر مستقیم دارد. بدون تردبد طالبان نیز از این شرایط مستثنی نیست .به خصوص انکه جامعه جهانی با حساسیت تمام نحوه حکمرانی طالبان را زیر نظر دارد که در نحوه محاسبه وضعیت طالبان برای شناسایی بین المللی تاثیر مستقیم دارد.

کلیدواژه