اقدامات سازمان ملل برای تامین حقوق بشر در افغانستان کافی نبوده اما پیگیری ها باید ادامه پیدا کند
(last modified 1401-03-08T09:47:28+00:00 )
جوزا 08, 1401 14:17 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: اقدامات سازمان ملل متحد برای تامین و تضمین حقوق بشر در افغانستان در حد قابل انتظار نیست اما پیگیری های حقوق بشری باید ادامه پیدا کند.

ضیاء دانش در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ارزیابی های ابتدایی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر از وضعیت در افغانستان که چالش های حقوق بشری را قوی خوانده اظهار داشت: سازمان ملل متحد و سازمان های وابسته آن نتوانسته چالش های حقوق بشری را در افغانستان رفع کند اما جمع آوری و انتشار گزارش ها در این زمینه باید ادامه پیدا کند تا افغانستان کاملا به فراموشی سپرده نشود و حکومت حاکم بداند که عملکردش رصد می شود.

وی افزود: افغانستان طی بیست سال گذشته شاهد وضعیت نامناسب حقوق بشری در عرصه های مختلف بوده اما این وضعیت در دوره تسلط طالبان بسیار وحشتناک شده و افغانستان از نظر حقوق بشر با یک فاجعه مواجه شده و می توان گفت وارد یک دوره سیاه و غم انگیز برای حقوق بشر در این کشور شده ایم. طی 9 ماه گذشته که طالبان در افغانستان حکومت را به دست گرفته اند هیچ احترامی به حقوق بشر گذاشته نشده است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید سازمان ملل و بسیاری از کشورها به تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان عنوان کرد: مسلماً دولت فراگیر با افکار مختلف می تواند زمینه را برای تامین حقوق بشر در افغانستان مساعد کند و راهی جز این هم وجود ندارد زیرا وقتی اقوام متعدد افغانستان از بدنه سیاست و حکومت به دور نگه داشته شوند نوعی نژادپرستی را می رساند که از مظاهر نقض حقوق بشر به شمار می رود. پس دولت فراگیر با پایه های گسترده و مردمی اولین و اساسی ترین اصل برای تامین  و تقویت حقوق بشر در این کشور است.

ضیاء دانش در مورد چگونگی عملکرد سازمان ملل متحد پس از دریافت گزارش مذکور در ماه سپتامبر سال جاری عنوان کرد: به نظر نمی رسد که سازمان ملل و کمیته حقوق بشر این سازمان گام های عملی در رابطه با بحث حقوق بشر و تامین آن در افغانستان بردارند. ما در بیست سال گذشته و به ویژه در سال های اخیر شاهد نوعی نسل کشی مردم هزاره در افغانستان بوده ایم اما جامعه جهانی، سازمان ملل، مجمع عمومی، شورای امنیت و کمیته حقوق بشر این سازمان صرفا به صدور اعلامیه هایی اکتفا کرده اند و گام های عملی در چارچوب مکانیزم های پیشگیرانه، تامین امنیت و تضمین حقوق اقلیت ها برنداشته اند.

وی اظهار کرد: این مساله نشان می دهد که از بحث حقوق بشر در افغانستان هم مانند دیگر کشورها استفاده ابزاری می شود. اکنون وضعیت جهان با بروز جنگ روسیه و اوکراین تفاوت کرده و سازمان ملل هم ابزارهای چندانی ندارد که مساله حقوق بشر در افغانستان را بیشتر مورد نظارت قرار دهد و برای تامین و تضمین آن تلاش کند به همین دلیل به نظر نمی رسد که بتواند فراتر از اعلامیه هایی که صادر می کند کاری انجام دهد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: سازمان ملل با توجه به فلسفه وجودی اش که دفاع از حقوق بشر و تامین و تضمین حقوق اقلیت ها است باید اقدامات اساسی برای تامین حقوق بشر در نقاط مختلف دنیا انجام دهد اما شاهد گام های عملی جدی و مناسب نیستیم با وجود این نفس صدور اعلامیه هم

می تواند مساله افغانستان را در ذهن جامعه جهانی زنده نگه دارد زیرا فراموشی کامل افغانستان هم فاجعه بار خواهد بود.

به گفته دانش با پیگیری های حقوق بشری گروه حاکم بر افغانستان هم متوجه است که جهان و مردم این کشور رفتار آن ها را نظارت می کند و روزی در قبال عملکرد خود پاسخگو خواهد بود چنانکه در کشورهای مختلف در زمان های مختلف حقوق بشر نقض شده اما ناقضین حقوق بشر بالاخره به میز محاکمه کشانده شده اند، پس کسانی که در افغانستان هم حقوق بشر را نقض کنند روزی محاکمه خواهند شد.

وی اضافه کرد: بنابراین با وجود کم کاری سازمان های بین المللی مسوول جمع آوری موارد نقض حقوق بشر در افغانستان و تهیه و انتشار گزارش ها در این زمینه مهم است و باید ادامه پیدا کند و بهتر از این است که هیچ گزارشی منتشر نشود و نظارتی وجود نداشته باشد.

 

کلیدواژه