جوزا 09, 1401 13:56 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: ایجاد اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران در داخل افغانستان در بهبود روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تاثیرات مثبتی دارد.

الفت افغان وردک در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعلام آمادگی مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان برای ایجاد اتاق مشترک تجارت افغانستان – ایران در آینده نزدیک اظهار داشت:  ایران و افغانستان می توانند از این طریق محصولات خود را با سهولت بیشتری به یکدیگر صادر کنند.

وی افزود: افغانستان و ایران دارای مشترکات زیادی از قبیل دین، فرهنگ، آداب و رسوم و زبان مشترک هستند، حکومت طالبان هم که به تازگی روی کار آمده به برقراری روابط با کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران  نیاز دارد و روابط اقتصادی می تواند مقدمه ای برای برقراری روابط در دیگر عرصه ها هم باشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به مسدود شدن دارایی های افغانستان از سوی غربی ها به ویژه دولت امریکا گفت: حکومت حاکم در افغانستان می تواند روابط نزدیکتر اقتصادی با کشورهای منطقه و همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارد و برای بهبود وضعیت باید با کشورهای همسایه اتاق های مشترک تجاری داشته باشد. از اتاق های تجاری مشترک هم انتظار می رود در رابطه با آزاد سازی دارایی های مسدود شده مردم افغانستان از سوی امریکا تلاش کنند.

به گفته وردک برای برقراری روابط بهتر تجاری میان ایران و افغانستان باید تعرفه های گمرکی کاهش پیدا کند و انتظار می رود طرف ایرانی توجه بیشتری در این زمینه داشته باشد تا کمکی به اقتصاد افغانستان شود ضمن اینکه محصولات افغانستانی در ایران تبلیغ بیشتری شود تا مصرف کنندگان ایرانی ترغیب به استفاده از آن ها شوند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امنیت در بسیاری از ولایت های افغانستان برقرار شده، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاران افغانستانی و خارجی فراهم شده، به عنوان مثال فرصت های مساعدی برای سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان وجود دارد که با ورود به این بخش، هم می توانند سود خود را ببرند و هم به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

گفتنی است: بر اساس توافق قبلی بین ایران و افغانستان اتاق مشترک بازرگانی دو کشور در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد اما در افغانستان تأسیس نشده بود. اتاق تجارت افغانستان پیشتر اعلام کرد که هیات افغانستانی با هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ایران برای ایجاد اتاق مشترک افغانستان – ایران در داخل افغانستان و ایجاد هماهنگی ها و نشست های دوجانبه در کابل دیدار کردند.

 

کلیدواژه