سرطان 06, 1401 17:13 Asia/Kabul

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: هدف طالبان از برگزاری مجمع افغان ها در کابل کسب مشروعیت داخلی و بین المللی است که نبود آن حکومت آنان را با چالش های جدی مواجه کرده است.

عبدالقادر کمالی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: اطلاعات خاصی از مجمع افغان ها که قرار است هفته آینده از سوی طالبان برگزار شود در دست نیست و شیوه انتخاب اعضای آن هم مشخص نشده بنابراین ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد به هر صورت تمام تلاش سردمداران حکومت سرپرست طالبان این است که بتوانند هم مشروعیت داخلی کسب کنند و هم مشروعیت بین المللی، در غیر اینصورت همانگونه که اکنون با چالش های جدی مواجه است این چالش ها در آینده هم وجود خواهد داشت که پیشبرد امور را در آینده غیر ممکن می کند..

این استاد دانشگاه در کابل عنوان کرد: به همین خاطر از مدتی قبل زمزمه برگزاری مجمعی بر سر زبان ها افتاد که توسط سخنگویان حکومت سرپرست طالبان هم اعلام شد اما نقاط ابهام زیادی هم در رابطه با این جرگه وجود دارد و هنوز مردم از زوایای پنهان آن اطلاعی ندارند؛ اینکه شیوه انتخاب اعضای این مجمع یا جرگه چطور بوده و چگونه انتخاب شده اند، اختیارات آن در چه حد است، آیا همان اختیارات لویه جرگه را دارد یا مانند شورای حل و عقد است که در زمان ریاست جمهوری مرحوم برهان الدین ربانی برگزار می شد، یا شورای علمایی است که برای حل مشکلات حکومت سرپرست طالبان دایر می شود.

به گفته کمالی با وجود اینکه در میان طالبان اختلاف نظراتی وجود دارد اما به نظر می رسد که در مورد نوع نظام سیاسی آینده اجماع کلی دارند. اما در صورتی که رای و نظر مردم افغانستان و انتظارات جامعه جهانی برایشان اهمیت داشته باشد نوع نظام سیاسی آینده می تواند از مسایل مهم قابل طرح در این جرگه باشد.

وی افزود: یکی از مسایل حساس در میان مردم نوع پرچم کشور است، مساله قانون اساسی و نبود آن هم به عنوان یک چالش مطرح است. در بسیاری ادارات دولتی قانون اساسی دوره قبلی مورد توجه است در حالی که بسیاری از موارد آن با شرایط حکومت طالبان سازگاری ندارد و این باعث چالش هایی شده است. چگونگی تقسیم قدرت هم می تواند از مباحث مهم باشد، تا کنون تقسیم قدرت فقط در بین کسانی بوده که در کنار طالبان علیه نیروهای خارجی و دولت قبلی افغانستان جنگیده اند و به مخالفان خود و حتی موافقان غیر طالبانی و غیر نظامی جایگاه درخوری نداده اند.

کمالی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم دیگر می تواند تعیین وضعیت شیعیان افغانستان باشد، شیعیان حدود یک سوم جمعیت افغانستان را تشکیل می دهند اما تا به حال طالبان موضع مشخصف رسمی و علنی درباره آنان اتخاذ نکرده اند.

وی اضافه کرد: هر نشست و مکانیزمی که بتواند مردم افغانستان را به آینده امیدوار کند و انگیزه از دست رفته آنان را برگرداند موثر خواهد بود اما از آنجایی که اطلاعات خاصی از نحوه برگزاری جرگه هفته آینده وجود ندارد در مورد تاثیر گذاری آن هم در حال حاضر نمی توان ابراز نظر کرد.

 

کلیدواژه