اگر طالبان به خواسته های مردم افغانستان توجه کند به اهداف خود از برگزاری نشست علما نزدیک می شود
(last modified 1401-04-08T09:23:46+00:00 )
سرطان 08, 1401 13:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که حکومت موقت طالبان به خواسته های برحق مردم افغانستان در نشستی که برگزار می کند، توجه کند به اهداف خود از برگزاری این نشست هم نزدیک می شود.

سید حسین هادی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: از اهداف عمده برگزاری این نشست که پنج شنبه نهم سرطان (تیر)1401 از سوی حکومت موقت طالبان برگزار می شود، کسب مشروعیت داخلی و به رسمیت شناسی طالبان از سوی جامعه جهانی است اما این مسایل مشروط به توجه حکومت طالبان به خواسته های مردم افغانستان و حقوق مذاهب و اقلیت ها است.

وی افزود: سخنگوی طالبان اعلام کرده که این نشست با تاکید علما برگزار می شود تا شرکت کنندگان که بیشتر از عالمان دینی هستند در مورد مسایلی در آن به بحث و گفت و گو بپردازند.

این کارشناس افغان با اشاره نشست ها و جرگه هایی که در گذشته در افغانستان برگزار شده و هر کدام اهداف و برنامه های خاصی را دنبال می کرده، عنوان کرد: شورای علمای شیعه افغانستان و کمیسیون مطالبات جامعه تشیع هم در این زمینه موضوعاتی را مطرح کرده اند، اطلاعیه داده اند و تماس هایی برقرار کرده اند تا مساله مطالبات برحق جامعه تشیع هم در دستور کار نشست قرار بگیرد.

به گفته هادی اینکه مکانیزم دعوت از افراد برای شرکت در این نشست چگونه بوده و موضوعات مورد بحث و خروجی آن چگونه خواهد بود و آیا مشخصا به نفع حکومت فعلی تمام می شود، از بحث های مطرح در مورد این نشست بوده است.

وی یاد آور شد: طالبان از مدت ها قبل به دنبال کسب مشروعیت سیاسی و اجتماعی داخلی و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی بوده اند. وقتی مساله به رسمیت شناسی خود از سوی جامعه جهانی را دشوار دیدند، تلاش کردند از طریق این نشست مسایلی را پیگیری و به یک مشروعیت داخلی دست پیدا کنند اما چنین نشست هایی نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد زیرا این مشروعیت باید از سوی مردم داده شود.

هادی تصریح کرد: مردم در داخل باید آرامش و بهبود وضعیت اقتصادی و تغییرات مثبت را در سفره خود مشاهده کنند و به حقوق اساسی خود برسند تا نسبت به حکومت اقبال عمومی پیدا شود. زمانی که نشست های تکراری برگزار می شود و دستور کار مشخصی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت دنبال می شود چندان نمی توان به نتایج آن خوشبین بود.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد این نشست یک نشست جدی باشد که بتواند مشکلات افغانستان را برطرف کند زیرا اگر مانند جرگه های قبلی نتواند مشکلی را از مردم حل کند به نتایج خاصی نخواهد رسید و نه تنها نمی تواند مشروعیت داخلی به طالبان بدهد بلکه امیدی را هم که در این زمینه داشته اند به یاس تبدیل می کند.

این کارشناس افغان گفت: مسوولان برگزاری نشست، ارتباطی با شورای علمای شیعه افغانستان برقرار کرده و خواسته اند که از این شورا هم شخصیت هایی در نشست حضور داشته باشند اما تاکید شورای علمای شیعه افغانستان این است که در دستور کار و مصوبات نشست باید به مطالبات برحق جامعه تشیع توجه شود، اگر این کار انجام شود علمای شیعه همکاری می کنند اما اگر قرار باشد حضورشان صرفا تشریفاتی باشد، یا حضور پیدا نمی کنند و یا این حضور در سطح پایین خواهد بود.

 

کلیدواژه