سرطان 09, 1401 12:35 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: طالبان در صورتی می توانند از نشست بزرگی که برگزار کرده اند نتیجه بگیرند که نمایندگان تمام اقشار افغانستان اعم از موافق و مخالف طالبان در آن حضور داشته باشند.

داکتر غلام قادر سکندری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: حکومت طالبان در صدد ایجاد فضایی است که بتواند ضمن کسب مشروعیت داخلی به نوعی مشروعیت بین المللی هم برسد اما این در صورتی امکان دارد که علماء، متنفذین، دانشمندان، تحصیلکردگان، اعضای جامعه مدنی، زنان و نمایندگان مردم مناطق مختلف در نشست حضور داشته باشند و خواسته های خود را مطرح کنند.

وی افزود: بر اساس رسوم قدیمی در افغانستان، لویه جرگه تنها مرجعی است که می تواند اقدام به اتخاذ تصمیم های کلان ملی و بین المللی کند و مافوق تمام قوانین محسوب می شود. از اینرو در لویه جرگه ای که طالبان برگزار کرده اند ممکن است مسایل مهم ملی و بین المللی را به بحث بگذارند.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه این جرگه و موضوعاتی که در آن مطرح می شود تا چه حد می تواند مورد تائید جامعه جهانی و کشورهای منطقه قرار بگیرد بستگی به موضوعات و چگونگی طرح آن ها دارد، در صورتی که در این نشست در مورد ایجاد یک حکومت همه شمول یا فراگیر بحث شود ممکن است تاثیرگذاری داشته باشد در غیر اینصورت تاثیر خاصی نخواهد داشت.

سکندری عنوان کرد: بر اساس اطلاعات موجود این نشست قرار است در دو دور برگزار شود. در دور ابتدایی که آغاز شده بیشتر، از علمای دینی ولایت ها دعوت شده و ممکن است به موضوعات مطروحه به نوعی صبغه شرعی و دینی بدهند به گونه ای که در ابتدا نظر علما یا شرکت کنندگان در این نشست را دریافت و سپس آن ها را در نشست اصلی که قرار است مطابق یک ساختار ایجاد شود، مطرح کنند.

وی یاد آور شد: در قانون اساسی دولت قبل که در حال حاضر هم به شکلی اجرا می شود، لویه جرگه تعریف خاصی دارد که اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا، نمایندگان شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی ها و اعضای کابینه شامل آن هستند اما در حال حاضر در حکومت طالبان چنین ساختاری وجود ندارد و به همین دلیل مجبور شده اند از افرادی تحت عنوان علماء متنفذین، بزرگان و افراد تاثیرگذار در جامعه برای حضور در این نشست دعوت کنند.

سکندری اظهار کرد: محدودیت هایی را هم که عده ای از مقامات طالبان برای تشکیل جرگه در نظر گرفته اند و قرار شده افرادی که با آنان بوده اند و مخالف آن ها نیستند، در نشست شرکت داشته باشند کار را مشکل می کند. اگر چنین افرادی در نشست حضور داشته باشند دیدگاه آنان با دیدگاه حکومت طالبان هماهنگ است و وضعیتی را تائید می کنند که وجود دارد و نیازی هم به برگزاری نشست و صرف هزینه برای آن نیست.

وی اضافه کرد: ضروری است که از علماء، متنفذین، دانشمندان، تحصیلکردگان، جامعه مدنی، زنان و نمایندگان مردم مناطق مختلف در نشست دعوت کنند تا این جرگه، هم بتواند جایگاه ملی خود را پیدا کند و هم مورد تائید کشورهای منطقه و جهان قرار بگیرد.

 

کلیدواژه