سرطان 11, 1401 13:40 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: نشست بزرگی که طالبان برگزار کرده اند بیشتر به یک کنگره حزبی شبیه است تا یک جلسه تصمیم گیری ملی.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست بزرگ علمایی از سوی طالبان در کابل اظهار داشت: هدف طالبان از برگزاری این نشست بهره برداری تبلیغاتی آن بوده و خروجی و نتیجه نشست برای آنان از اهمیتی برخوردار نیست.

وی افزود: اگرچه عده ای تصور می کنند که برگزاری نشست علمایی از سوی طالبانی که تا کنون هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشته اند گامی رو به جلو است اما انتقادهای جدی هم به آن وجود دارد که قابل توجه است؛ یکی اینکه سه هزار نفر از شرکت کنندگان در این نشست که بیشترشان از ولایت ها دعوت شده اند با صرف هزینه فراوان جمع شده اند در حالی که نشست هیج برنامه و دستور کار مشخصی ندارد یعنی نشستی برگزار شده که موضوعی برای بحث و گفت و گو نداشته و خود مهمان ها باید در طول اجلاس برنامه طراحی می کردند که چنین چیزی عملا امکان پذیر نیست.

مدیر مسوول خبرگزاری اطلس افغانستان عنوان کرد: این به معنای آن است که برای طالبان نفس برگزاری این نشست مهم بوده، نه محتوا، خروجی و نتیجه آن و می خواهند از نفس برگزاری چنین جلسه ای بهره برداری تبلیغاتی کنند، اینکه نتیجه آن چه تاثیری بر وضعیت افغانستان خواهد داشت برای طالبان اهمیتی ندارد.

به گفته این کارشناس افغان موضوع دیگر این است که این نشست به جای اینکه یک جمع ملی باشد، از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند و به سمت حل مشکلات ملی پیش برود یک جمع حزبی است و کسانی که در آن حضور پیدا کرده اند بیشتر طرفداران طالبان و اعضای آن هستند و بیشتر به یک کنگره حزبی شبیه است تا یک جلسه تصمیم گیری ملی که جناح های مختلف با سلایق مختلف در آن جمع شده باشند و در رابطه با وضعیت افغانستان صحبت کنند.

مبلغ اظهار کرد: نکته دیگر این است که به نظر نمی رسد راهکاری برای خروج از بحران در این اجلاس مطرح شود و یا حتی مورد بررسی قرار بگیرد و این مهمترین نقص برای چنین نشست بزرگی است که طالبان برای آن، هزینه و تبلیغات زیادی کردند. وقتی قرار باشد چنین نشستی حاصلی نداشته و تاثیری بر خروج افغانستان از بحران نداشته باشد برگزاری آن بیهوده است.

وی بیان داشت: با توجه به این نقایص بسیاری از کارشناسان معتقدند که این نشست موفق نخواهد بود، صرفا یک کارکرد تبلیغاتی برای طالبان دارد و ممکن است طالبان به دنبال آن باشند که یک مشروعیت حداقلی ساختگی برای خود ایجاد کنند که باز هم مقبولیتی برای طالبان ایجاد نخواهد کرد و نقش مردم نادیده گرفته خواهد شد چنانکه در برگزاری آن هم نقش مردم نادیده گرفته شد و به صورت کلی آنچه در سیستم طالبان به دست فراموشی سپرده شده مردم و نقش آنان در تعیین سرنوشت شان است.

مبلغ همچنین خاطرنشان کرد: گذشته از آنچه مقامات طالبان می گویند، آنان قطعا نیازمند کسب مشروعیت داخلی و بین المللی و به دنبال آن هستند که بتوانند به عنوان یک حکومت، وضعیت افسار گسیخته کنونی را کنترل کنند اما با توجه به عملکرد آنان زمینه های کسب این مشروعیت در داخل و خارج از افغانستان فراهم نیست. طالبان متهم به نسل کشی جنگی بعد از تسلط شان بر افغانستان و متهم به نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب اقلیت ها، ایجاد حکومت تک حزبی و تک قومی و ده ها مساله دیگر هستند که زمینه های به رسمیت شناسی حکومت آنان را از بین برده است.

این کارشناس سیاسی گفت: از سوی دیگر طالبان اصلا به فکر حل بحران افغانستان به گونه ای نیستند که مشکلات به صورت زیربنایی مورد بررسی قرار بگیرد و حل شود. آنان فرصت های خوبی داشتند که به سال ها نابسامانی در این کشور خاتمه دهند و حکومتی ایجاد کنند که مورد قبول تمام مردم افغانستان باشد و به بحران نقطه پایان بگذارد.

مبلغ اظهار داشت: مردم افغانستان به دنبال حکومت دینی در این کشور هستند و از حکومت پیشین به دلیل فساد گسترده ناراضی بودند اما وضعیتی که طالبان به وجود آورده اند شبیه یک حکومت دینی نیست و نقایصی که در آن وجود دارد و بخشی از آن هم فساد است، سبب می شود حکومت طالبان هرگز نتواند در شمایل یک حکومت قابل قبول برای مردم افغانستان ظهور و بروز کند.

وی اضافه کرد: طالبان در این نشست اساسا به دنبال حل بحران نیستند که اگر می بودند باید شرایطی را ایجاد می کردند که نقش مردم و کنشگران سیاسی در آن پررنگ باشد و نگاه های مختلف دیده شوند که در آن صورت حتی اگر طالبان اجلاس را به نفع خود مهندسی هم می کردند با توجه به اینکه دیدگاه های مختلف امکان عرضه داشتند ممکن بود مشروعیتی برای آنان ایجاد شود.

 

کلیدواژه