سرطان 11, 1401 14:31 Asia/Kabul

کارشناس اجتماعی افغان تاکید کرد: از آنجایی که نمایندگان واقعی مردم در نشست علمایی که حکومت طالبان برگزار کرده، دعوت نشده اند این نشست نمی تواند به نتایج مورد نظر مردم برسد.

لیلما امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات اظهار داشت: طالبان برای اینکه به حکومت خود مشروعیت ببخشند و توجه جامعه جهانی را جلب کنند تصمیم به برگزاری این جرگه گرفتند در حالی که نماینده ای از زنان افغانستان که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می دهند در آن حضور ندارد.

وی تصریح کرد: در این جرگه کسانی دعوت شده اند که نمایندگان واقعی مردم نیستند، آنان به صورت سلیقه ای از سوی خود طالبان گزینش شده و نماینده های زنان به عنوان نیمی از پیکر جامعه به این نشست دعوت نشده اند.

به گفته این کارشناس افغان با چنین شرایطی، برگزاری این جرگه به نوعی فریب مردم افغانستان و جامعه جهانی است، شکل نمایشی دارد، خواسته های سیاسی طالبان در آن مطرح می شود و آنان خواسته های خود را عملی می کنند.

امینی اظهار کرد: اما به نظر نمی رسد چنین جرگه ای بتواند خواسته های مردم را برآورده کند زیرا طالبان هیچ تعهدی نسبت به مردم ندارند، آنان زنان و دختران را از ابتدایی ترین حقوق شان محروم کرده اند و بخشی از آنان از حق آموزش محروم شده اند. اگرچه در گذشته هم طالبان برای اینکه راه حکومت داری خود را پیدا کنند، وعده هایی در خصوص حقوق زنان و حضور آنان در اجتماع دادند اما به این وعده ها عمل نکردند. بنابراین اکنون هم اعتمادی به وعده های طالبان در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طالبان بارها برای اعمال فشار بر جامعه جهانی زنان و دختران افغان را از حقوق اولیه شان محروم کرده اند، اظهار امیدواری کرد: جامعه جهانی در این خصوص اقدام کند تا دروازه های مدارس به روی دختران باز شود و زنان بتوانند مانند سال های گذشته در سطح جامعه حضور فعالی داشته باشند.

 

کلیدواژه