قوس 08, 1395 18:57 Asia/Kabul
  • نقش نفوذی های طالبان درضعف نیروهای امنیتی افغانستان

احمدضیاء مسعود ، نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور حکومتداری خوب ، گفت با وجود بیش از 300 هزار نیروی نظامی و امنیتی دراین کشور ، آنها نتوانستند به خوبی با دشمنان مقابله کنند و دلیل اصلی آن ، وجود عوامل نفوذی طالبان در میان این نیروها است.

احمد ضیاء مسعود نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور حکومتداری خوب درهمایش "نقش مردم در حاکمیت سیاسی فردا" در هرات گفت ، گروه های تروریستی نمی توانند مانع حرکت تاریخی مردم افغانستان در دولت سازی شوند و در نهایت ناکام خواهند ماند.

وی یکی دیگرازعوامل طولانی شدن جنگ درافغانستان را ، کشت مواد مخدروقاچاق آن خواند و افزود ، تا زمانی که با کشت مواد مخدر مبارزه نشود ، جنگ در کشور ادامه خواهد یافت ، زیرا بیشترین درآمد طالبان و سایر گروه های تروریستی درافغانستان ازکشت خشخاش،تولید و قاچاق مواد مخدر تامین می شود.

اشاره نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان به نقش نفوذیهای طالبان درمیان نیروهای امنیتی این کشور، مسئله ای است که در سالهای گذشته هم عامل ناکامی این نیروها در مبارزه با تروریسم و مهار خشونت و جنگ در افغانستان بوده است. وجود عوامل نفوذی در صفوف نیروهای ارتش و پلیس افغاستان موجب شده است تا به گفته احمد ضیاء مسعود ، بیش از سیصد هزار نیروی امنیتی در این کشورنتوانند برنامه های تامین امنیت در چارچوب مبارزه با تروریسم را به خوبی اجرا کنند. البته در بررسی ضعف های امنیتی در افغانستان در مقابله موثر با تروریسم و ناکامی در تامین امنیت این کشور، عوامل دیگری هم نقش دارند.

سپردن مسئولیت های دولتی و امنیتی در سطوح ملی و محلی به افراد فاقد صلاحیت ، یکی از مهمترین دلایل موفق نبودن نیروهای امنیتی در مقابله با تروریسم به خصوص گروه طالبان در افغانستان است. این مسئله در ماه های اخیر و پس از پیشروی های گروه طالبان در برخی ولایت ها از جمله در هلمند ، قندوز ، فاریاب و بغلان موجب شد محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز پیشروی های طالبان را ناشی از سپردن مسئولیت به افراد ضعیف و فاقد صلاحیت بداند. با توجه به تاثیرمخرب حضور نفوذیهای طالبان در بین نیروهای امنیتی افغانستان ، بازنگری در ساختار امنیتی این کشور بیش از گذشته ضرورت یافته است.

یکی از مهمترین انتقادها از روسای قبلی و فعلی اداره امنیت ملی افغانستان در این سالها ، بی توجهی آنان به بازنگری در سیستم امنیتی این کشور است. علاوه برنقش نفوذیها در کمک به برنامه های طالبان و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان ، توطئه علیه شخصیت های مطرح دولتی نیز یکی دیگراز برنامه های این نفوذی ها در افغانستان است.

ترور برهان الدین ربانی رئیس پیشین شورایعالی صلح افغانستان ، زخمی شدن اسدالله خالد رئیس پیشین اداره امنیت ملی در یک توطئه تروریستی و حمله چندی پیش به کاروان حامل ژنرال عبدالرشید دوستم ، معاون اول رئیس جمهوری این کشور از جمله عملیات تروریستی است که بدون کمک نفودی ها در ساختار امنیتی افغانستان ، امکان پذیر نبود. بنابراین،بازنگری در شیوه های جذب افراد در نهادهای نظامی و انتظامی افغانستان شاید مهمترین گام در تجدید نظر در این زمینه باشد.

 

 

کلیدواژه