جو بایدن در سفر به منطقه به دنبال سرپوش گذاشتن بر نابسامانی ها و ناکامی های امریکا است
(last modified 1401-04-25T08:12:09+00:00 )
سرطان 25, 1401 12:42 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در سفرش به منطقه به دنبال سرپوش گذاشتن بر نابسامانی ها و ناکامی های امریکا در عرصه داخلی و منطقه ای است.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در مورد سفر بایدن به منطقه اظهار داشت: بایدن سعی می کند با فضا سازی بسیار سنگین رسانه ای روی نابسامانی های داخلی و منطقه ای مربوط به سیاست های واشینگتن سرپوش بگذارد و یک چهره قهرمان از خود بسازد تا شاید بتواند درصد آراء دمکرات ها را برای انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا بالا ببرد و شانس خود را برای ادامه حضور در قدرت افزایش دهد.

وی افزود: این سفر در سه محور انجام شده؛ سفر به سرزمین های اشغالی، سفر به عربستان سعودی و نشست با برخی کشورهای عربی منطقه در ریاض، در مورد اهداف سفر  هم بحث وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی و وضعیت داخلی امریکا مورد توجه بوده است. در عرصه داخلی امریکا، بایدن به رغم شعارهای انتخاباتی زیادی که در مورد تغییر وضعیت در کشورش داده بود از قبیل بهبود شرایط اقتصادی مردم، مقابله با کرونا، احیای جایگاه جهانی امریکا و وارد نشدن به جنگ های جدید، مساله مهاجرین و برخی مسایل دیگر نتوانست به این شعارها عمل کند.

به گفته این کارشناس سیاسی آنچه در کارنامه بایدن مشاهده می شود این است که وی در اجرای این سیاست ها ناتوان بوده، تلفات ناشی از کرونا، بحران اقتصادی، استمرار تبعیض های نژادی و اعتراض های مردمی نسبت به این وضعیت، خشونت های ناشی از وجود سلاح و پیامدهای آن، اعتراض های جهانی نسبت به وضعیت مهاجرین در امریکا و ناتوانی امریکا در آنچه احیای جایگاه جهانی آن خوانده می شود و استمرار سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ توسط بایدن مجموعه ای از نارضایتی را در درون امریکا ایجاد کرد که وضعیت بحرانی دمکرات ها در انتخاباتی که در آبان ماه برگزار می شود و درصد حمایت های مردمی از بایدن که به زیر سی درصد رسیده و فقط 18 درصد مردم امریکا خواستار ادامه حکومت بایدن هستند کار را بر وی دشوار کرده است.

غفوری عنوان کرد: در عرصه جهانی هم رسوایی خروج مفتضحانه امریکایی ها از افغانستان، وضعیت نابسامان آن ها در جنگ اوکراین، استمرار دستاوردهای چین، ادامه پیشرفت های هسته ای و جایگاه جهانی ایران ناکامی بایدن را درپی داشته است.

وی یاد آور شد: در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی هم شاهد وضعیت سیاسی بحرانی آن هستیم، چنانکه به رغم ادعاهای متعدد حتی ائتلاف بنت و لاپید هم نتوانست دوام بیاورد و فروپاشی ساختار سیاسی این رژیم رخ داد، اعتراض های ساکنان سرزمین های اشغالی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و تبعیض هایی که وجود دارد و شدت گرفتن مقاومت ملت فلسطین که دامنه آن دیگر تنها محدود به غزه و کرانه باختری نیست و حتی به قدس و تلاویو هم رسیده و صهیونیست ها در مقابله با جبهه مقاومت و افکار عمومی منطقه و جهان وضعیت نابسامانی دارند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در کنار اقدامات و حملات سایبری که به رژیم صهیونیستی انجام می شود، تحرکات گروه های فلسطینی و حتی بایکوت این رژیم در عرصه جهانی را هم شاهد هستیم که مجموعه این چالش ها بایدن را اجبارا به منطقه کشانده و در کنار تلاش هایی که می کند تا در آستانه انتخابات از خود یک چهره قهرمان به نمایش بگذارد ادعاهایی هم در مورد کشته شدن یکی از سرکردگان داعش در سوریه مطرح می کند. او همچنان مباحثی در یادداشت خود در واشینگتن پست مطرح کرده مبنی بر اینکه توانایی ایجاد یک جریان دائمی غذا و انرژی را در عرصه جهانی به ویژه امریکا و اروپا دارد و ادعاهایی نیز در مورد ایجاد یک چتر امنیتی در غرب آسیا مطرح کرده و صحبت د رمورد تلاش ها برای مقابله با گسترش نفوذ چین و روسیه در منطقه از جمله لفاظی هایی است که ناشی از همان وضعیت نابسامان بایدن می باشد.

به گفته غفوری به صورت کلی بایدن حرف جدیدی برای گفتن در مورد منطقه ندارد و بیشتر همان ادعاهایی را مطرح کرده که رئیسان جمهوری گذشته امریکا هم مطرح کرده اند و اینکه امریکایی ها عنوان می کنند روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می تواند برای آن ها امنیت ساز باشد فریبی بیش نیست. امریکایی ها نشان داده اند که به دنبال تقویت کشورهای عربی نیستند و روند گذشته یعنی تقویت رژیم صهیونیستی و فشار بر کشورهای منطقه را در پیش خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: نکته دیگر که صهیونیست ها هم به آن اذعان دارند برتری قاطع جمهوری اسلامی ایران است، هرگونه اقدامی از سوی صهیونیست ها و امریکایی ها با پاسخ قاطع ایران مواجه شده و خواهد شد. صحبت های امریکایی ها و صهیونیست ها علیه ایران هم بیشتر یک فرافکنی ایران هراسانه برای تن دادن کشورهای عربی به خواسته های بایدن در سفرش به عربستان سعودی است و جنبه فریبکاری برای دریافت منافع اقتصادی از کشورهای عربی به ویژه عربستان دارد.

 

کلیدواژه