زورگویی امریکا نه بر جمهوری اسلامی ایران تاثیری دارد و نه بر ملت های منطقه
(last modified 1401-04-26T07:23:17+00:00 )
سرطان 26, 1401 11:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: زورگویی امریکا نه بر جمهوری اسلامی ایران و نه بر ملت های منطقه تاثیری ندارد و واشینگتن هم به اهدافش نمی رسد.

محمد سعید رضا زاده در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به سفر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به منطقه گفت: این سفر و حضور بایدن در فلسطین اشغالی و شرکت در جلسات ناتوی عربی با اهداف سیاسی و اقتصادی صورت گرفته است. با توجه به اظهاراتی هم که رئیس جمهوری امریکا به ویژه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران داشته، مشخص است که امریکا هنوز هم به دنبال آن است که از طریق زورگویی به خواسته های خود برسد، اما امروز دیگر زبان زور هیچ اثری ندارد.

وی تصریح کرد: امریکا در حالی در برابر ایران زورگویی می کند و می گوید باید به برجام برگردد که همه می دانند این امریکا بوده که ابتدا خارج شده و کارشکنی های واشینگتن سبب شده صلح و ثبات در منطقه حاکم نشود و اکنون دیگران هستند که از امریکا می خواهند به برجام بازگردد. دولت و ملت ایران اکنون به اقتدار رسیده و محور مقاومت در کشورهای مختلف است، اگر امریکایی ها بخواهند تهدیدی را علیه ایران عملی کنند با پاسخ آن در مناطق مختلف مواجه خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: وضعیت داخلی امنیتی، اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی نابسامان و این رژیم رو به اضمحلال است، کابینه مقتدری ندارد و دچار مشکلات فراوانی در عرصه های مختلف است، در چنین شرایطی ممکن است سفر بایدن به سرزمین های اشغالی پیام آرامش دهنده موقت برای رژیم صهیونیستی داشته باشد اما حضور سران امریکا در فلسطین اشغالی به جز تشدید ناامنی در این سرزمین ها و فلسطین و ایجاد مشکلات برای ملت های دیگر نتیجه ای ندارد و سفر بسیار تنش زایی است.

وی افزود: تشویق کشورهای عربی از سوی امریکایی ها برای برقراری روابط با ژیم اسرائیل هم انزجار و تنفر کشورهای عربی و مسلمان را درپی دارد و جبهه مقاومت را بیشتر به مقاومت و رسیدن به اقتدار وادار می کند.

رضا زاده در رابطه با یمن و بهانه هایی هم که امریکا به خاطر حضور برخی کشورها در آن می تراشد گفت: حضور آنان برای کاهش تنش ها و رسیدن به صلح است اما امریکا و طرفدارانش هیچ تلاشی برای صلح در آن کشور نکردند، اگر به دنبال صلح در یمن باشند اولین اقدام پایان محاصره آن کشور و عقب کشیدن نیروهای محاصره کننده و اشغالگر است. بنابراین سفر بایدن به منطقه هیچ اثر مثبتی برای ملت ها در رابطه با بحث دمکراسی و امنیت ندارد و فقط می خواهد ترس و واهمه کشورهای متحد خود را از وضعیتی که در آن گرفتار شده اند، کاهش دهد. امریکایی ها همچنان با زبان زور سخن می گویند اما از این طریق به جایی نمی رسند چنانکه در یمن ائتلافی که با مشارکت امریکا تشکیل شد به جایی نرسید.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به هر صورت سفر بایدن بیشتر مصرف داخلی دارد و نیز با توجه به مشکلی که به خاطر جنگ روسیه و اوکراین پیش آمده و بحران سوخت و مواد غذایی که در اروپا و امریکا رونما شده ممکن است بخواهد از برخی کشورهای عربی قرض بگیرد و مشکل خود را موقتا حل کند اما امریکا دیگر امریکای گذشته نیست و در حال اضمحلال است و موفقیت با جبهه مقاومت و ملت های مسلمان است.

رضا زاده در رابطه با بحث ایران هراسی که از گذشته ها دولتمردان امریکا آن را دنبال می کردند هم گفت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران به اقتدار رسیده و توانسته جایگاه ویژه ای در بین ملت های مسلمان پیدا کند و به لحاظ اقتصادی هم پیشرفت های قابل توجهی داشته، امریکایی ها سعی می کنند از این پیشرفت ایران در کشورهای امریکایی جلوگیری کنند به همین دلیل بحث ایران هراسی و اسلام هراسی را به راه انداخته اند.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که می خواهند جنگ را در درون برخی کشورها شعله ور کنند زیرا به دنبال فروش اسلحه خود هستند و با فضا سازی هایی که می کنند کشورهای عربی هم برای محافظت از خود ترغیب می شوند از امریکایی ها اسلحه خریداری کنند که هم بحث سیاسی است و هم اقتصادی اما موضوع ایران هراسی برای ایرانی که توانسته بیش از چهل سال با اقتدار ایستادگی کند و برای سایر ملت ها دیگر کارساز نیست.

 

کلیدواژه