رهبر انقلاب: حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های متقابل است
(last modified 1401-04-29T05:13:20+00:00 )
سرطان 29, 1401 09:43 Asia/Kabul
  • رهبر انقلاب: حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های متقابل است
    رهبر انقلاب: حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های متقابل است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهوری روسیه تاکید کردند: حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است.

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه‌شنبه در دیدار "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه و هیئت همراه، همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور دانستند .

ایشان با تأیید سیاست جایگزینی پول‌های ملی در روابط دو کشور و استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار، گفتند: دلار را باید به تدریج از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به صورت تدریجی، ممکن است.

جمهوری اسلامی ایران و روسیه که از مخالفان یکجانبه گرایی در عرصه بین المللی هستند هر کدام به ترتیب به بهانه هایی همچون برنامه صلح آمیز هسته ای و بحران اوکراین تحت تحریم های اقتصادی غرب به ویژه آمریکا قرار دارند. با وجود این ، توسعه همکاری‌های تجاری، گسترش همکاری‌های بلندمدت و رفع برخی از موانع و تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها، به طور جدی در دستور کار مقامات ایران  و روسیه قرار دارد .

از جمله طرح های جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای بی اثر کردن تحریم ها، استفاده از سیستم تراکنش های مالی خارج از سوئیفت و استفاده از ارزهای جایگزین دلار است. تهران و مسکو دراین باره به تفاهم های اولیه دست یافته اند و انتظار می رود در آینده نزدیک اجرایی شود.

پوتین در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از ابزار دلار برای تحریم و غارت کشورهای دیگر، این کار را در نهایت به زیان آنها و موجب تضعیف اعتماد جهانی به این ارز و حرکت کشورها به استفاده از پول‌های جایگزین دانست و گفت: روسیه و ایران در حال طراحی روش‌های جدید برای استفاده از پول‌های ملی در روابط دو کشور هستند.

"حضرت آیت الله خامنه ای" در این دیدار همچنین مسئله سوریه را بسیار مهم خواندند و با تأکید بر موضع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با حمله نظامی به این کشور و لزوم جلوگیری از آن، گفتند: یک مسئله مهم دیگر در موضوع سوریه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت‌خیز شرق فرات بوسیله آمریکایی‌ها است که این قضیه باید با بیرون راندن آنها از آن منطقه علاج شود.

وجود ذخایر غنی نفت و گاز و وجود گذرگاه های حیاتی و استراتژیک، موقعیتی ویژه و حساس به منطقه شرق فرات سوریه یا همان منطقه جزیره داده است. نقش این منطقه در اتصال جغرافیایی سوریه با کشور عراق و از طرف دیگر هم مرز بودن آن با جنوب ترکیه و حضور کردها در آنجا، از دلایل توجه جدی آمریکایی ها به این منطقه از سوریه است.

بیشتر پایگاه های آمریکا در خاک سوریه در منطقه شرق فرات متمرکز است و پایگاه مهم التنف نیز در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن قرار دارد؛ آمریکا از این حضور نظامی برای ساماندهی تحرکات تروریست‌ها ، قاچاق نفت مسروقه سوریه و همچنین تشدید فشارها به روسیه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو حامی دولت قانونی بشار اسد استفاده می کند.این در حالی است که مردم و دولت سوریه بارها با این اشغالگری مخالفت و بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور تاکید کرده اند.

بدیهی است از نظر جمهوری اسلامی ایران خروج نیروهای امریکایی از سوریه ضروری است و تمامیت ارضی این کشور نیز باید حفظ شود . ایران همچنین راه حل سیاسی را تنها راه حل برای کاهش نگرانی های امنیتی ترکیه در شمال سوریه می داند. 

رئیس‌ جمهوری روسیه هم با تأیید مواضع رهبر معظم انقلاب درباره منطقه قفقاز، مواضع کشورش با ایران در قضیه سوریه از جمله در مخالفت با حمله نظامی به شمال این کشور را کاملاً منطبق با یکدیگر خواند و گفت: منطقه شرق فرات باید تحت کنترل نیروهای نظامی سوریه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه