اهمیت ویژه افتتاح خط آهن آته مراد-آقینه بین ترکمنستان و افغانستان
(last modified 1395-09-09T10:27:30+00:00 )
قوس 09, 1395 14:57 Asia/Kabul

افتتاح خط آهن آته مراد-آقینه از اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی برخوردار است

فعال فرهنگی رسانه ای افغان در ولایت فاریاب افغانستان گفت: افتتاح خط آهن آته مراد-آقینه بین دو کشور ترکمنستان و افغانستان از اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی برخوردار است.

زین الدین عابدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از دو هفته پیش آمادگی های لازم توسط مقامات محلی فاریاب برای افتتاح راه لاجورد و یا احیای همان راه ابریشم بوسیله این خط آهن اتخاذ شده بود که بیشترین مسیر آن در داخل افغانستان است.

خط آهنی هم که روز دوشنبه توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و قربان قلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان افتتاح شد در حقیقت افتتاح احیای راه ابریشم بود.

وی افزود: افتتاح این پروژه که با سفر رئیسان جمهوری افغانستان و ترکمنستان به ولایت فاریاب همراه بود از پروژه های مهم اقتصادی است که برای رشد اقتصادی، اشتغال زایی، تامین امنیت و بهبود روابط خوب سیاسی با همسایگان موثر است البته در صورتی که از اینگونه پروژه ها به خوبی محافظت شود.

به گفته عابدی مقامات این قول را داده اند و مردم فاریاب هم از این بابت بسیار خوشحال و امیدوار هستند وعده هایی که در رابطه با این پروژه داده شده عملی شود و مردم این ولایت هم بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: راه های ارتباطی شمال افغانستان مثلاً از فاریاب به سمت مزار شریف و یا به سمت هرات به جز برخی مناطق که در کنترل مخالفان مسلح می باشد، نسبتاً آرام است و تهدید امنیتی آنچنانی بویژه برای مردم عادی وجود ندارد.

این فعال رسانه ای بیان داشت که عبور و مرور در مسیر انجام می شود اما در برخی مناطق خرابی راه ها مشکلاتی را برای مسافرین و رانندگان ایجاد می کند زیرا به دلیل ناامنی ها برای ساخت و بازسازی بزرگراه هرات به مزار شریف آنگونه که باید کار نشده است.

وی اضافه کرد: این راه ها صعب العبور، پر پیچ و خم و کوهستانی هستند که در برخی مناطق از جمله قسمت هایی از ولایت بادغیس و ولسوالی های غورماچ و مرغاب و حتی قیصار طالبان حضور دارند و در برخی مناطق هم افراد مسلحی که در مسیر حضور دارند و از آن ها تحت عنوان مخالفان مسلح یاد می شود راهزنانی هستند که ایجاد مشکل می کنند.

 

کلیدواژه