اسد 04, 1401 19:32 Asia/Kabul
  • درخواست طالبان از آمریکا برای آزادسازی بی قید و شرط دارایی‌های افغانستان
    درخواست طالبان از آمریکا برای آزادسازی بی قید و شرط دارایی‌های افغانستان

وزیر خارجه دولت طالبان، آزادسازی بی قید و شرط دارایی های افغانستان را از طرف آمریکا، خواستار شد.

 «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت طالبان در سخنان خود در نشست بین المللی تاشکند با موضوع افغانستان ضمن تاکید بر ضرورت آزادسازی بی قید و شرط دارایی های این کشور از طرف آمریکا گفت: تحریم‌های اقتصادی این کشور، فعالیت‌های نهادهای مختلف افغانستان را فلج کرده و مردم  قربانی اصلی این تحریم ها هستند.

امیر خان متقی با  تاکید بر لغو تحریم های آمریکا افزود: مردم افغانستان از 20 سال جنگی که آمریکا  تحمیل کرد، رنج می برند و تحریم های اقتصادی کاخ سفید یکی از عوامل اصلی فقر در افغانستان است.

این مقام دولت طالبان افزود: این تحریم های آمریکا معیشت و زندگی مردم  افغانستان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

سخنان وزیر خارجه دولت طالبان در نشستی بین المللی با موضوع افغانستان در تاشکند درباره لزوم ازاد سازی بی قیدوشرط  دارایی های این کشور توسط آمریکا در چارچوب تنگناهای شدیدی است که دولت طالبان در اداره امور افغانستان با ان مواجه است.

آمریکا پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در اگوست 2021 حدود ده میلیارد دلار از دارایی های  بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد که این مسئله به بزرگترین چالش  این گروه برای انجام واردات کالاهای مورد نیازبرای تامین  مواد غذایی  مردم این کشور تبدیل شده است. 

عدم پذیرش رسمی حاکمیت طالبان توسط جامعه جهانی و به تبع آن عدم همکاری کشورها با دولت طالبان و همچنین کاهش و یا قطع کمک های بین المللی به افغانستان پس از تسلط دوباره این گروه بر این کشور، بر دامنه مشکلات دولت طالبان بشدت افزوده است و این موضوع موجب شده تا طالبان در بحرانی بزرگ گرفتار شود. 

طالبان  در دوره جنگ بیست ساله با امریکا در افغانستان با نوعی غرور و تکبر ناشی از شکست ناپذیری در فضای نبرد حاضر بود وحتی در مذاکره با کاخ سفید که درفوریه 2021 به توافق منجر شد، از موضع ضعف وارد نشد.

گروه طالبان  بر این تصور بود که با پایان یافتن جنگ با آمریکا در افغانستان و بدست گرفتن قدرت، راه بسیار آسانی برای حکمرانی دارد اما از هفته های نخستین تسلط دوباره بر این کشور، این تصورات رنگ باخت و طالبان با مشکلات دشوارتری  در مقایسه با دوران جنگ با نیروهای خارجی برای اداره افغانستان روبرو شد.

شاید در دوره جنگ طالبان با آمریکا در افغانستان این مسئله تقریبا غیر قابل پیش بینی بود که این گروه در زمان بدست گرفتن قدرت در این کشور برغم مواجهه با مشکلات، درخواست کمک و مساعدت از کاخ سفید داشته باشد.

برخلاف چنین انگاره ای اما دولت طالبان در نزدیک به یکسال گذشته بارها از امریکا و اروپا خواسته مسائل سیاسی را به کمک های بشر دوستانه گره نزنند و به افغانستان کمک کنند.

 درشرایطی که همچنان جامعه جهانی شناسایی رسمی حاکمیت طالبان را نمی پذیرد وزیر خارجه این دولت در اجلاس تاشکند  باردیگر بر موضوع آزادسازی دارایی های افغانستان توسط امریکا تاکید کرده است.

به نظر میرسد تا زمانی که دولت طالبان تغییری در سیاست های خود از جمله تشکیل  دولت فراگیر در افغانستان  اعمال نکند نمی تواند انتظار داشته باشد جامعه جهانی درباره عدم پذیرش رسمی حاکمیت طالبان تجدید نظر کند.          

  طالبان خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» دارایی‌های مسدود شده‌ افغانستان شد         

کلیدواژه