اسد 15, 1401 13:47 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در افغانستان توسط امریکایی ها حکومت طالبان را دچار چالش جدی کرده است.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در توافقنامه امریکا و طالبان در دوحه قطر به صراحت آمده بود که طالبان روابط خود را با شبکه های تروریستی قطع می کنند اما با کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در افغانستان توسط هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی ثابت شد که طالبان با القاعده ارتباط داشته است.

وی یاد آور شد: گفته می شود الظواهری در نزدیکی ارگ و در یکی از مهمانخانه هایی که مربوط به سرپرستی وزارت داخله طالبان بوده سکونت داشته است. طالبان هم به امریکایی ها به خاطر نقض حریم هوایی افغانستان اعتراض کرده اند. به این ترتیب هم امریکایی ها و هم طالبان یکدیگر را به نقض توافقنامه دوحه متهم می کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی به هر صورت ایمن الظواهری در افغانستان بوده و توسط امریکایی ها کشته شده است. اینکه مقامات طالبان پس از چندین روز سکوت می گویند از حضور او در افغانستان باخبر نبوده اند قابل قبول و قناعت بخش نیست و این قضیه شرایط دشواری را برای حکومت موقت طالبان و کشورهای همکار با آن پیش آورده است.

مظفری عنوان کرد: اینکه مقامات طالبان بگویند از حضور رهبر شبکه القاعده در نزدیکی ارگ و در یکی از مهمانخانه های سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت موقت طالبان بی اطلاع بوده اند آن هم با استخبارات قوی که آن ها و دوستان پاکستانی شان دارند، برای جامعه جهانی و مردم افغانستان پذیرفته نیست. از سوی دیگر این بی خبری اگر واقعیت داشته باشد به حیثیت خود طالبان ضربه می زند.

وی با اشاره به اینکه امریکا هم به ابهامات در مورد کشته شدن الظواهری دامن می زند چنانکه اعلام کرده نیازی به بررسی DNA وی ندارد، گفت: امریکایی ها سیاست های عجیبی دارند، اسامه بن لادن رهبر اسبق شبکه القاعده را در نزدیکی پایگاه های نظامی در پاکستان کشتند و در حالیکه تصور می شود روابط امریکا و پاکستان تیره شود، چنین نشد، اکنون هم با همکاری حلقاتی از طالبان الظواهری را کشتند و طالبان را دچار چالش بزرگی کردند اما به سادگی می خواهند از کنار آن بگذرند.

مظفری یادآوری کرد که بسیاری از اعضای شبکه های افراطی با طالبان اعلام همکاری کرده بودند و اکنون کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان که گفته می شود با همکاری حلقاتی از طالبان انجام شده ضربه بزرگی به حیثیت طالبان و اعتماد آن گروه ها زده و آن ها را دچار تردید کرده و کشورهایی هم که با طالبان ارتباطاتی داشتند تردید پیدا کرده اند. طالبان اعلام می کردند که با گروه های تروریستی مانند القاعده ارتباط ندارند و کاری هم انجام نمی دهند که به ضرر این کشورها باشد اما قضیه اخیر نشان داد که در گفتار خود صادق نبوده اند. بنابراین به نظر می رسد که این کشورها در روابط خود با طالبان تجدید نظر کنند.

این کارشناس افغان بیان کرد: قضیه کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان به حیثیت دولت امریکا هم ضربه وارد کرد زیرا جو بایدن رئیس جمهوری امریکا سال گذشته هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: دیگر خطری در افغانستان وجود ندارد که لازم باشد سربازان امریکایی در آنجا حضور داشته باشند اما امروز امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که بایدن صادق نبوده و خطر بزرگی مانند القاعده و رهبر آن در افغانستان وجود داشته است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه بایدن کشته شدن الظواهری را برای خود یک دستاورد می دانست اما عملا وی را دچار چالش کرده و مخالفان سیاسی اش از این قضیه علیه وی استفاده می کنند.

 

کلیدواژه