اسد 31, 1401 12:32 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: تلاقی منافع امریکا، چین و روسیه در افغانستان از یک طرف و تلاقی منافع هند و پاکستان از طرف دیگر سبب شده که هر ازگاهی این کشورها بر اساس همان منافع خود و ارتباطی که با افغانستان دارند در تقابل باهم قرار بگیرند.

اکبر جاهد در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه افغانستان نمونه زنده جنگ‌طلبی امریکا است و تهاجم دو دهه‌ امریکا به افغانستان این کشور را به ویرانه تبدیل کرده، اظهار داشت: افغانستان موقعیت ژئوپلیتیک و ژئو اکونومیک ویژه ای در میان کشورهای منطقه و جهان دارد، امروز رشد اقتصادی چین بخش کلانی از دنیا را فراگرفته و می خواهد در افغانستان هم که موقعیت اقتصادی خوبی دارد منافع خود را داشته باشد از اینرو مقامات چینی در مورد کشورهایی که سد راه منافعشان می شوند ابراز نظر می کنند.

وی افزود: زمانی که امریکا نیروهای خود را به افغانستان فرستاد قدرت های منطقه ای موافق حضور فعال و دراز مدت آنان نبودند از اینرو چین با نفوذی که روی برخی کشورها داشت مشکلاتی برای امریکا ایجاد می کرد، اخیرا هم روابط چین و امریکا در قضیه تایوان دچار تنش شده، رئیس مجلس امریکا به تایوان سفر کرده و چین هم در مرزهای تایوان مانور نظامی اجرا کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اگرچه امریکا دیگر در افغانستان حضور نظامی ندارد اما به حضور استخباراتی خود ادامه می دهد چنانکه اخیرا هواپیمای بدون سرنشین امریکا ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده را در کابل هدف قرار داد و بصورت غیر مستقیم مانوری هم بود که کشورهای منطقه را حساس کرده است. چین هم نمی خواهد امریکا در افغانستان حضور استخباراتی داشته باشد و در راستای منافع ملی خود می خواهد حضور امریکایی ها در افغانستان کمرنگ باشد.

جاهد در مورد برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال نزدیکتر شدن طالبان به چین هم گفت: هر کشوری بر اساس منافع ملی خود می تواند با کشورهای دیگر رابطه برقرار کند، امریکا و کشورهای قدرتمند اروپایی مواضع تندی در برابر حکومت طالبان دارند در حالی که چین و روسیه به نوعی با طالبان تعامل دارند و طالبان هم مایل به برقراری روابط نزدیک تر با آن هاست.

وی اضافه کرد: حکومت طالبان هرگونه تعامل را در راستای منافع خود دنبال می کند و در صورتی که امریکا به سیاست پرخاشگرانه با طالبان ادامه دهد طالبان هم می توانند در بخش اقتصادی مانند معادن و مسایلی که چینی ها به آن علاقه دارند شرایط را برایشان فراهم کنند.

 

کلیدواژه