تحریم طالبان از سوی امریکا و غرب منطقی نیست و پیامدهای زیانبار اقتصادی دارد
(last modified 1401-06-02T10:38:39+00:00 )
سنبله 02, 1401 15:08 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان تاکید کرد: تحریم طالبان از سوی امریکا و غرب منطقی نیست و باعث افزایش تنش می شود، مردم افغانستان را متضرر کند و پیامدهای زیانبار اقتصادی بر آنان دارد.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به خواست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان از شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اینکه از تحریم به عنوان ابزار فشار بر طالبان استفاده نکند، گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد نباید تحت تاثیر فشار قدرت های بزرگ قرار گرفته و از مقاصد قدرت های شکست خورده پیروی کند.

وی افزود: خواست مردم افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل این است که واقع بینانه تصمیم بگیرد و به دام توطئه قدرت های شکست خورده ای نیفتد که هنوز هم به دنبال بی ثباتی سیاسی در افغانستان هستند.

به گفته نظری جهان خواستار تعامل با حکومت فعلی در افغانستان است اما برخی کشورها از جمله امریکا مانع این تعامل می شوند. امریکایی ها خواستار ادامه بی ثباتی در افغانستان هستند تا این کشور نتواند به یک قدرت تبدیل شود و یک حکومت نیرومند و با ثبات داشته باشد. اما مردم افغانستان آگاه، هوشیار و بیدارند، بر اساس منافع ملی خود عمل می کنند و هرگز اجازه نخواهند داد که قدرت های بیرونی مقاصد سیاسی خود را با ابزار فشار، تحریم و بلوکه کردن دارایی مردم این کشور پیش ببرند.

این استاد دانشگاه در مورد تمدید نشدن معافیت سفر برخی از مقامات طالبان از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم عنوان کرد: ایجاد محدودیت برای سران حکومت طالبان یا ممنوعیت سفر مقامات بلندپایه این حکومت از یکسو نقض توافقنامه دوحه محسوب می شود و از سوی دیگر به معنای بستن دروازه گفت و گو است در حالیکه طالبان به سیاست تعامل، گفت و گو، تنش زدایی و اعتماد سازی با جهان ادامه می دهد.

معاون وزارت اقتصاد حکومت موقت طالبان اظهار کرد: به نظر می رسد سیاستی را که برخی کشورها به خاطر فشار بر حکومت فعلی در افغانستان ادامه می دهند باعث می شود که هم اقتصاد افغانستان و هم اقتصاد منطقه دچار بی ثباتی شود و زیان های مختلفی را متحمل شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین نه تنها خواست افغانستان بلکه خواست افکار عمومی منطقه و جهان هم این است که تعامل با حکومت باید ادامه پیدا کند و از ایجاد محدودیت بر سفر مقامات بلند پایه حکومتی اجتناب شود تا در پرتو تعامل و گفت و گوی سازنده بتوانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

 

کلیدواژه