سنبله 03, 1401 12:04 Asia/Kabul
  • ارائه پاسخ آمریکا درباره برجام و تداوم اتهام زنی مقامات واشنگتن به ایران
    ارائه پاسخ آمریکا درباره برجام و تداوم اتهام زنی مقامات واشنگتن به ایران

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن پاسخ خود به نظرات ایران درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را به اتحادیه اروپا داده است. پرایس گفت: «بررسی‌های ما از نظرات ایران به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از دریافت پاسخ دولت آمریکا به تهران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در عصر چهارشنبه خبر داده و اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

ارائه پاسخ آمریکا در حالی صورت گرفته که مقامات ارشد این کشور هم چنان به رویه اتهام زنی علیه ایران ادامه می دهند. «کارین ژان-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید بامداد پنجشنبه طی نشست خبری در کاخ سفید مدعی شد: «رئیس جمهور بایدن تایید کرده که می‌خواهد از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند». ژان-پی‌یر ضمن تکرار بازی با کلمات درخصوص مسئله هسته‌ای ایران، اظهار داشت: «بهترین راه برای ما درخصوص ایران دیپلماسی است و باید ببینیم که آیا می‌توان به توافق رسید یا خیر». پیش از این نیز «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به اینکه خروج یکطرفه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از  برجام در سال 2018، باعث انزوای آمریکا شد، اما با متهم کردن ایران به عدم پایبندی کامل به توافق هسته‌ای در گذشته،  ادعا کرد که دولت آمریکا متعهد به احیای برجام است. کربی همچنین درباره ادعاهای بی اساس علیه برنامه هسته ای ایران نیز گفت: ما علنی و از طریق کانال های خصوصی به ایرانی ها اعلام کرده ایم  باید به سوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهند. این تنها راه رفع این نگرانی ها است.

این اتهام زنی ها در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که نه تنها برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد بلکه حتی به سمت آن حرکت نیز نمی‌کند. مساله مهمتر اینکه واشنگتن با وارونه نمایی واقعیات آن چنان که در اظهارات جان کربی صورت گرفته تلاش کرده که ایران را طرف نقض کننده تعهدات برجامی وانمود نماید، در حالی که بنابر گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی تهران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، هم چنان به اجرای تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند بود و پس از آن در واکنش به نقض عهد طرف اروپایی درزمینه جبران تاثیرات منفی تحریم های یکجانبه آمریکا در 5 مرحله اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود نمود.

درعین حال با توجه به انتشار برخی خبرها درباره محتوای پاسخ آمریکا، برخی گمانه زنی ها حاکی ازمانع تراشی های جدید واشنگتن درمسیر رسیدن به توافق است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش ازاین گفته بود: «هنوز موضوعات برجسته‌ای باقی مانده که باید حل شوند. برخی شکاف‌ها باید برطرف شوند».«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در واکنش به این اظهارات، بر این مساله تاکید کرده که آمریکایی‌ها یک الگوی رفتاری دارند مبنی بر اینکه زمانی که به خط پایان در مذاکرات نزدیک می‌شویم مشکلات جدیدی از نظر آنها ظاهر می‌شود.

قطع نظر ازمحتوای پاسخ آمریکا به پیش نویس طرح اتحادیه اروپا که از جانب جورپ بورل ارائه شده و تهران پیش از این پاسخ خود را درباره آن به بروکسل ارائه کرده است، اما باید تاکید کرد که مواضع اصولی تهران در زمینه مذاکرات لغو تحریم ها در وین روشن و شفاف است. جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین درخصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود درمذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که درازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد. بنابراین پاسخ واشنگتن اگر متضمن این موارد باشد قابل قبول بوده و در غیر این صورت آمریکا مسئول هر گونه ناکامی روند مذاکرات لغو تحریم ها در وین خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: پاسخ آمریکا دریافت شد

کلیدواژه