قوس 12, 1395 07:52 Asia/Kabul
  • تاکید اشرف غنی بر عدم تحمل جنگ از سوی مردم افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد ، مردم این کشور ، دیگر تحمل جنگ های تحمیلی را ندارند و در صورت ادامه این وضعیت ، دولت کابل به اقدامات دیگری متوسل خواهد شد.

اشرف غنی دردیدار "لارل میلر" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در کابل گفت مردم افغانستان از قربانیان اصلی تروریسم هستند و از ادامه جنگ و حملات تروریستی خسته شده اند.

رئیس جمهوری افغانستان چند ماه پیش هم ماهیت جنگ در این کشور را خارجی و تحمیل شده از سوی بیگانگان دانست. وی جنگ کنونی در افغانستان را تحمیلی توصیف تاکید کرد اما گفت ملت افغانستان در این جنگ پیروز خواهد شد. سخنان رئیس جمهوری افغانستان در دیداردیپلمات آمریکایی در کابل و تاکید بر اینکه جنگ توسط بیگانگان به افغانستان تحمیل شده ، تکرار مواضع قبلی او است.

محمد اشرف غنی ازسنبله 1393 که قدرت را در افغانستان در اختیار گرفته است،بارها جنگ در این کشور را ناشی از سیاست خصمانه برخی از کشورها دانسته است که منافع خود در افغانستان را از طریق ترور و جنگ دنبال می کنند. اگر چه غنی در سخنان خود درباره تحمیل شدن جنگ به مردم افغانستان توسط بیگانگان،به نام کشوری اشاره نکرده است اما منظور وی در گام اول پاکستان است.

از نظر دولت وحدت ملی افغانستان و حتی برخی از گروه های سیاسی این کشور،جنگ افغانستان تحمیل شده از سوی پاکستان است و تداوم آن هم در چارچوب سیاست های این کشور مفهوم پیدا می کند. البته مقصود محمد اشرف غنی از نقش بیگانگان در تحمیل جنگ به مردم افغانستان تنها به پاکستان محدود نمی شود. آمریکا و ناتو هم در فهرست بیگانگانی قرار دارند که در شروع جنگ فعلی در افغانستان از سال 2001 تاکنون نقش داشته اند.

البته شاید برای اولین بار است که رئیس جمهوری افغانستان هشدار داده که با ادامه جنگ تحمیل شده به این کشور،دولت کابل به تدابیر دیگری متوسل می شود. البته بخش عمده واکنش دولت کابل در قبال آنچه نقش پاکستان در جنگ و تداوم آن در افغانستان خوانده،سیاسی خواهد بود که چنین رفتاری می تواند در قبال آمریکا و متحدنش در ناتو هم اعمال بشود.

اعلام انصراف دولت افغانستان از شرکت در نشست سران انجمن همکاری جنوب آسیا(سارک) که قرار بود در ماه نوامبر به میزبانی پاکستان برگزار بشود،یکی از اقداماتی است که اشرف غنی درباره تدابیر کابل در واکنش به جنگ افروزی بیگانگان در افغانستان خبر داده است. به خصوص آنکه این موضع افغانستان،مشابه تصمیم هند برای عدم شرکت در کنفرانس سران سارک در پاکستان بود که موجب لغو این نشست شد.

مواضع افغانستان و هند نشان داد که این دو کشور پروژه منزوی کردن پاکستان درسطح منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار داده اند. تلاش افغانستان برای توسعه همکاری ها با رقبای آمریکا شامل چین و روسیه هم دیگر واکنش کابل به سایر بیگانگانی است که در در شروع و تداوم جنگ در افغانستان نقش داشته اند..

 

 

کلیدواژه