طالبان که مدعی تشکیل حکومت و ادامه حضور در افغانستان هستند باید به زنان توجه داشته باشند
(last modified 1401-06-07T07:33:50+00:00 )
سنبله 07, 1401 12:03 Asia/Kabul

کارشناس و فعال افغان حقوق زنان تاکید کرد: از آنجایی که طالبان ادعای تشکیل حکومت و ادامه حضور در افغانستان را دارند باید به زنان به عنوان نیمی از پیکر جامعه و مسایل آنان توجه داشته باشند.

داکتر حوریه بیانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در غیر اینصورت امکان مخالفت و مهاجرت زنان فعال از کشورشان وجود دارد.        

وی با اشاره به نشست تعدادی از فعالان حقوق زنان از افغانستان و نهادهای حقوق بشری در استانبول ترکیه که در آن خواستار پشتیبانی کشورهای جهان از حقوق زنان و دختران در افغانستان شده اند، عنوان کرد: علاوه بر انسجام درونی بین اعضای شبکه بزرگ زنان که در خارج از افغانستان هستند و در نشست به عنوان یکی از اهداف مهم پیگیری می شود مهمترین موضوعی که می تواند این نشست را به عنوان یک عامل موثر بر تغییر رفتار طالبان مطرح کند این است که تلاش می شود بین زنانی که در بیرون از افغانستان هستند با زنان فعالی که در حوزه سیاست، اقتصاد و امور اجتماعی در داخل افغانستان حضور دارند پیوند ایجاد شود.

به گفته مسوول نهاد مدنی "جامعه زنان مهاجر، از دغدغه های مهم برگزار کنندگان این نشست هم چنین موضوعی بوده است چنانکه با قوانینی که طالبان اعمال کرده اند از جمله منع خروج بانوان از کشور بدون محرم و یا محدودیت هایی که برای اخذ پاسپورت برای زنان ایجاد شده، تعدادی از زنانی که از داخل افغانستان دعوت شده اند در این نشست حضور نیافتند.

بیانی اظهار کرد: در این نشست از یکسو به عامل بیرونی مانند سازمان ملل، نهادهای بین المللی و نهادهای حقوق بشری توجه شده و از طرف دیگر به نقش خود زنان افغانستان چه زنانی که در داخل این کشور حضور دارند و چه زنانی که در یک سال گذشته کشور خود را ترک کرده اند و در صورتی که این دو عامل در کنار هم قرار بگیرند طالبان هم از این وضعیت متاثر خواهند بود.

این پژوهشگر مسایل زنان عنوان کرد: طالبان به این دلیل که ادعای تشکیل حکومت و ادامه حضور در افغانستان را دارند باید به نیمی از پیکر جامعه افغانستان که زنان هستند توجه داشته باشند، در عین حال یک گزینه محتمل دیگر این است که طالبان اعتنایی به خواسته های به حق زنان نداشته باشد که در این صورت دو وضعیت محتمل است که نشانه های آن هم دیده می شود.

وی تصریح کرد: یک احتمال این است که مبارزات زنان گسترش پیدا کند و مبارزه با افراطی گری به عنوان بخشی از زندگی شان تعریف شود که اگر چنین شود شاهد بروز گرایش های افراطی نسبت به زنان در بین طالبان خواهیم بود. احتمال دیگر که نشانه های آن بیشتر دیده می شود این است که میل به مهاجرت در زنان فعال که سرمایه های اجتماعی هستند افزایش پیدا می کند.

بیانی تاکید کرد: اگر طالبان می خواهند واقعا یک حکومت تشکیل دهند که در داخل و خارج افغانستان مقبولیت داشته باشد باید زمینه ادامه حضور و فعالیت سرمایه های اجتماعی مانند زنان تحصیل کرده، فعال اجتماعی و تاجر را در افغانستان فراهم کنند، اما در صورتی که به فضای گفتمانی که زنان به آن متمایل هستند توجه نشان ندهند سرمایه های اجتماعی در این کشور از بین می رود و این یک نقص برای طالبان محسوب می شود.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که نشست استانبول و نشست هایی مانند آن آخرین تلاش های کسانی است که به افغانستان به عنوان وطن خود احساس تعلق دارند و اگر طالبان ادعا دارند که افغانستان وطن تمام اقوام، اقشار و طبقات اجتماعی متعلق به آن است باید از فرصت گفتمان استفاده کنند و در صورتی که استفاده نکنند زمینه بروز گرایش های افراطی چه در بین زنان و چه در بین طیف های مخالف طالبان ایجادخواهد شد.

 

کلیدواژه