ناتوانی طالبان در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر سبب بی اعتمادی دنیا به آنان شده است
(last modified 1401-07-09T10:56:33+00:00 )
میزان 09, 1401 15:26 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: ناتوانی حکومت طالبان در عمل به وعده هایش برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر سبب بی اعتمادی دنیا به آن شده است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: تفاوت ها در گفتار و عملکرد طالبان باعث شده که آن ها مشروعیت بین المللی پیدا نکنند و این سبب می شود که یک حکومت به معنای واقعی در افغانستان شکل نگیرد.

وی عنوان کرد: تامین مالی تمام جریان های تروریستی در هر کشور از جمله افغانستان از طریق منابع قاچاق و جرمی صورت می گیرد، اکنون در افغانستان و به ویژه در حوزه جنوب این کشور تولید، فرآوری و قاچاق مواد مخدر به شدت جریان دارد و به این خاطر باندهای مافیایی در ولایت هرات و دیگر ولایت ها به صورت گسترده دست به قاچاق مواد مخدر می زنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد: کشت مواد مخدر طی سال های اخیر در حوزه جنوب افغانستان به شدت جریان داشته و اکنون هم وجود دارد، اظهارات مقامات طالبان در خصوص مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر هم به خاطر جلب اعتماد دنیا و اعلام آمادگی جهت مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر صورت می گیرد اما واقعیت این است که قاچاقچیان قوی تر از گذشته شده اند.

به گفته سلجوقی فرمان منع کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر از سوی مقامات طالبان سبب گرانی این مواد شده است. کشت مواد مخدر در تعدادی از ولایت های افغانستان از جمله ولایت های شمالی این کشور از سوی ادارات مبارزه علیه این مواد ممنوع شده اما در حوزه جنوب این کشور کشت و تولید این مواد ادامه دارد و گروه های تروریستی از آن استفاده کرده و تقویت شده اند.

وی اظهار کرد: گزارش های بین المللی در این زمینه که کار کارگاه های فرآوری و تولید مواد مخدر در جنوب و غرب افغانستان محدود نشده و نگرانی ها در این زمینه، دقیق و بجا است، اراده جدی هم از سوی حکومت موجود در زمینه جلوگیری از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر وجود ندارد و مبارزه با این مواد فقط در حد شعار است.

این عضو سابق پارلمان افغانستان عنوان کرد: هر روز که از حکومت طالبان می گذرد به خاطر تضاد در گفتار و رفتار آنان، بی اعتمادی دنیا به این حکومت بیشتر می شود، چنانکه ایمن الظواهری سرکرده القاعده در کابل کشته شد و گروه های تروریستی پاکستانی، تاجیک، ازبک و دیگران زیر سایه طالبان فعالیت و سربازگیری می کنند، چیزی که دنیا از آن باخبر است و طالبان انکار می کنند. شکایت برخی کشورها به خاطر این وضعیت هم بجا است.

وی اضافه کرد: شکایت های این کشورها و انفجارهایی که هر روز شاهد هستیم نشان می دهد که بسترهای فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان محدود نشده است.

 

کلیدواژه