میزان 13, 1401 15:45 Asia/Kabul

مربی و سرپرست گروه کوهنوردی و طبیعت گردی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران موسوم به "هموطن" گفت: شعار این گروه انسانیت و اتحاد و همدلی بین دو ملت ایران و افغانستان است.

شیر محمد خلیلی که عضو هیات رئیسه کاراته مهاجرین افغانستانی مقیم ایران نیز می باشد، در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت:  تیم "هموطن" اولین گروه رسمی کوهنوردی و طبیعت گردی مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران است. اعضای این گروه اواخر شهریور و اوایل مهر ماه سال 1401 با کمترین امکانات و تجهیزات طی یک هفته توانستند به سه قله مرتفع علم کوه، سبلان و دماوند ایران صعود نموده و این صعود را تقدیم به اتحاد و همدلی بین دو ملت ایران و افغانستان کنند.

وی افزود: برنامه های این گروه ادامه دارد و اعضای آن تلاش دارند صعودهای بیشتری داشته و جوانان را هم به سمت ورزش و به ویژه کوهنوردی بکشانند.

مربی گروه کوهنوردی و طبیعت گردی هموطن عنوان کرد: از سال 1385 کوهنوردی را آغاز کرده و موسس گروه کوهنوردی و طبیعت گردی هموطن است که در ابتدا صرفا جهت ورزش و تفریح اقدام به کوهنوردی می کرده اما کم کم به این نتیجه رسیده که اگر می خواهد کارهای بزرگی انجام دهد و دیگر جوانان را هم در کنار خود داشته باشد باید به صورت هدفمند به کار خود ادامه دهد.

به گفته خلیلی تیم کوهنوردی و طبیعت گردی هموطن در طول سال های فعالیتش به دور از مسایل قومی، حزبی و مذهبی بوده، اعضای آن از ولایت های مختلف افغانستان می باشند و برای سلامتی و شادابی خود و عزت ملت افغانستان تلاش می کند و تاکنون هم موفق بوده اند.

این ورزشکار افغان با بیان اینکه ارتباط خوب و صمیمی بین کوهنوردان افغانستانی و ایرانی در ایران وجود دارد، یاد آور شد: چند ماه قبل علی اکبر سخی کوهنورد بین المللی افغانستانی در قله "کی 2" جان خود را از دست داد اما ایمان احمد پور کوهنورد ایرانی در آنجا پرچم افغانستان را برافراشت و از ملت افغانستان یاد کرد و سپس تعداد زیادی از کوهنوردان افغانستانی برای استقبال از وی در فرودگاه امام خمینی حضور پیدا کردند.

وی اظهار امیدواری کرد که روزی تیم کوهنوردی هموطن به قله اورست بلند ترین قله جهان صعود کند و از این طریق صدای ملت افغانستان را به گوش جهانیان برساند و اعلام کند که ورزشکاران افغانستان می توانند در عرصه های مختلف از جمله کوهنوردی افتخار آفرین باشند.

 

کلیدواژه