عوامل وحدت آفرین در جامعه اسلامی بسیار است و مسلمانان باید از آن ها استفاده کنند
(last modified 1401-07-17T08:32:52+00:00 )
میزان 17, 1401 13:02 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: عوامل وحدت آفرین در جامعه اسلامی بسیار است و مسلمانان باید از آن ها در جهت اتحاد و همدلی بیشتر استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: در حالیکه نقاط اشتراکی در بین مذاهب اسلامی از جمله مذهب جعفری و مذهب حنفی فراوان و اختلاف دیدگاه های فقهی اندک است اما دشمنان تلاش می کنند نقاط وحدت آفرین را پنهان و نقاط اختلاف را برجسته کرده و از آن در جهت پراکندگی مسلمانان سوء استفاده می کنند که مسلمانان باید در این زمینه هوشیار و بیدار باشند.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت اظهار داشت: بر اساس منابع تاریخی اهل سنت دوازدهم ربیع الاول و بر اساس منابع تاریخی اهل تشیع هفدهم ربیع الاول مصادف است با ولادت با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) که فاصله این دو تاریخ توسط حضرت امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.

به گفته این کارشناس افغان این سنت حسنه سال هاست که در میان امت اسلامی مورد توجه است و همایش های بزرگی در این زمینه برگزار می شود و در آن ها ضرورت های جامعه اسلامی، چالش ها، مشکلات و معضلات امت اسلامی بررسی می شود و با توجه به مسایلی که امت اسلامی با آن دست به گریبان است، طبعا وحدت اسلامی از ضرورت ها و اوجب واجبات این امت است.

مختاری عنوان کرد: تا زمانی که مسلمانان متحد، یکپارچه و همسو باشند هیچ قدرت بیرونی نمی تواند در جامعه اسلامی رخنه کرده و امت اسلامی را با مشکل مواجه کند، هرجا ملت های مسلمان در کشورهای مختلف دچار بحران و اختلاف شده اند و باهم درگیری داشته اند حتما دشمنان اسلام سعی کرده اند از آن سوء استفاده کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کنند.

وی یاد آور شد: گاهی بعضی تفاوت ها و اختلاف دیدگاه هایی بین فتواهای اندیشمندان امت اسلامی وجود دارد که دشمنان تلاش می کنند از آن تحت عنوان اختلافات مذهبی، فقهی و کلامی سوء استفاده کنند و به موازات آن اختلافات نژادی و امثال آن را دامن می زنند و امت اسلامی را با چالش مواجه کنند از اینرو مناسب است که به بهانه فرارسیدن سالگرد میلاد با برکت پیامبر گرامی اسلام (ص)، پیامبر وحدت و رحمت، امت اسلامی بار دیگر بیدار شوند، توطئه های دشمن را شناسایی کنند و با استفاده از آموزه های پیامبر گرامی اسلام (ص) که امت اسلامی را دعوت به وحدت، یکپارچگی و صمیمیت کرده بار دیگر نقشه های دشمنان را نقش بر آب کنند.

این کارشناس سیاسی در مورد موانع بر سر راه وحدت اسلامی در افغانستان هم گفت: در این کشور بی سوادی از عوامل عمده است، در طول تاریخ حاکمان بی سواد و غیر دلسوز نتوانستند فضای جامعه را فرهنگی کنند و مطابق دستور اسلام سطح علم و دانش جامعه را بالا ببرند. جامعه ای هم که از دانش کافی برخوردار نباشد زود فریب می خورد، در دام دشمن قرار می گیرد و با نکته ای تحریک می شود و تا زمانی که حقیقت روشن شود ممکن است شهر یا کشوری به ویرانه تبدیل شود.

مختاری اظهار کرد: عامل دیگر بیرونی است و دشمنان سعی می کنند از چنین فضایی سوء استفاده کرده و مردم را تحت عنوان اختلافات نژادی و قومی به جان هم بیندازند و امروز از مشکلات عمده همین است که تحت عنوان پشتون، تاجیک، ازبک و هزاره، قزلباش، بیات و امثال آن سعی می کنند مردم را به جان هم بیندازند.

این کارشناس افغان بیان داشت: دشمنان همچنان تلاش می کنند اختلافات فقهی را که بین مذاهب مختلف وجود دارد برجسته کنند در حالیکه این اختلاف دیدگاه ها بین دانشمندان مذاهب امری طبیعی است اما دشمنان سعی می کنند آن ها را برجسته کنند. امروزه این امر را به صورت گسترده مورد سوء استفاده قرار داده و از عوامل تروریستی هم بهره می گیرند. گاهی مساجد اهل سنت را منفجر می کنند و گاهی حسینیه ها، مساجد و مراکز فرهنگی شیعیان را منفجر می کنند تا طرفین را مقصر جلوه دهند و بر آتش اختلاف بیفزایند.

وی اضافه کرد: این وظیفه حاکمان کشور است که در قدم اول بیدار باشند و در دام دشمن اسیر نشوند و در قدم بعدی مردم را بیدار کنند، همچنان طبقه تحصیلکرده جامعه اعم از علمای دینی و دانشگاهیان، جامعه و به ویژه نسل جوان را بیدار کنند، لایه های مختلف جامعه هم باید در برابر توطئه های دشمنان بایستند.

 

کلیدواژه