میزان 28, 1401 12:31 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم در افغانستان نگرانی کشورهای همسایه و منطقه از اوضاع امنیتی این کشور و تهدیدات امنیتی برای کشورهای دیگر بجاست.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ابراز نگرانی رئیس جمهوری تاجیکستان از گسترش فعالیت های گروه های تروریستی در افغانستان گفت: طالبان در مدت بیش از یک سالی که از حکومت آنان می گذرد باید زمینه های آرامش روانی همسایگان را نسبت به امنیت و اوضاع افغانستان به وجود می آوردند اما اتفاقاتی که رخ می دهد باعث افزایش نگرانی ها شده است.

وی افزود: کشورهای همسایه و منطقه بارها نسبت به اوضاع امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند و پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل و هدف قرار گرفتن برخی فرماندهان احزاب تندرو و بنیادگرا در افغانستان و نیز موشک هایی که از خاک افغانستان به ازبکستان شلیک شد سطح نگرانی ها را افزایش داده است.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه از حضور و فعالیت گروه های افراطی در افغانستان ابراز نگرانی می کنند و خواستار برقراری ثبات و امنیت و تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام و اقلیت ها در این کشور هستند، نگرانی های تاجیکستان از اوضاع افغانستان و اینکه پاسگاه های مرزی خود با این کشور را افزایش داده هم امری طبیعی است.

مظفری عنوان کرد: اگرچه طالبان اعلام می کنند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر نیست اما شلیک موشک هایی که چندی پیش از خاک افغانستان به ازبکستان صورت گرفت، کشته شدن ایمن الظواهری به عنوان رهبر شبکه تروریستی القاعده و برخی فرماندهان گروه های افراطی در این کشور، حضور این گروه ها را به اثبات می رساند. در کنار این ها در ولایت های مختلف افغانستان هم شاهد حملات تروریستی مرگباری به مساجد، حسینیه ها، مراکز فرهنگی و آموزشی هستیم که نشانه ناامنی است.

این کارشناس سیاسی گفت: همه این اتفاقات ادعاهای طالبان را مبنی بر اینکه امنیت در افغانستان تامین است و از این کشور تهدیدی متوجه کشورهای دیگر وجود ندارد زیر سوال می برد و نگرانی های کشورهای همسایه و منطقه هم از همین ناحیه است.

وی اضافه کرد: از آنجا که مردم تاجیکستان به لحاظ قومی با تاجیک های افغانستان قرابت دارند و به این دلیل دولت این کشور روابط نزدیکی با احمد مسعود از سران مخالفان طالبان دارد، از وی و جریانش حمایت می کند و اصرار دارد که قوم تاجیک باید در نظام و حکومت افغانستان نقش داشته باشد و نیز بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید و اعلام می کند که در اینصورت با حکومت طالبان همکاری خواهد کرد.

 

کلیدواژه