درخواست طالبان از علمای شیعه برای همکاری در مبارزه با مواد مخدر
(last modified 1401-08-23T13:44:27+00:00 )
عقرب 23, 1401 18:14 Asia/Kabul
  • درخواست طالبان از علمای شیعه برای همکاری در مبارزه با مواد مخدر
    درخواست طالبان از علمای شیعه برای همکاری در مبارزه با مواد مخدر

رئیس نهاد مبارزه با مواد مخدر طالبان در دیدار با جمعی از علمای شیعه افغانستان، کمک آنان را برای مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر خواستار شد.

به اعتقاد طالبان، علمای شیعه از طریق تبلیغ در منبرها و مساجد می توانند، نقش مهم و تاثیر گذاری برای مقابله با کشت خشخاش و تولید و قاچاق موادمخدر ایفا کنند. این درخواست طالبان از چند جهت قابل توجه و تامل است.

نخست آنکه، به رغم فرمان رئیس طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان این گروه به تنهایی نمی تواند امور مربوط به مواد مخدر را پیش ببرد. از اینرو تلاش طالبان برای جلب کمک علمای شیعه در این خصوص حرکتی مهم و مثبت تلقی می شود.

دوم آنکه، طالبان در حال درک این واقعیت است که علمای شیعه نیز از قدرت بالای تاثیرگذاری در جامعه متکثر قومی و مذهبی افغانستان برخوردارند. به همین دلیل، طالبان که احساس می کند، فرمان ملاهبت الله، رییس این گروه در مورد ممنوعیت کشت خشخاش و تولید مواد مخدر کارامدی لازم را در این خصوص نداشته است، درصدد جلب کمک علمای شیعه است.

"نجیب پایکان" کارشناس موادمخدر در این باره می گوید:

«طالبان به هیچ عنوان از توان لازم برای مقابله با کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر و همچنین مبارزه با تروریسم را ندارد. به همین دلیل باید از توان جمعی کل جامعه افغانستان برای حل مشکلات استفاده کند که علمای شیعه نیز بخش مهم و تاثیر گذار است».

نکته قابل توجه اینکه جامعه شیعیان افغانستان هیچگاه در بخش کشت خشخاش فعال نبوده و همواره از کسب درامد از طریق غیر قانونی و غیر رسمی پرهیز کرده اند. "ایت الله صالحی مدرس" رئیس شورای علمای شیعه افغانستان گفت:

«در مناطق شیعه نشین کشت خشخاش صورت نمی گیرد با این حال علمای شیعه از درخواست کمک طالیان در تبلیغ مضرات تولید مواد مخدر استقبال می کنند». 

یکی از موارد بسیار مهم برای ادامه کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان شرایط بد اقتصادی و ادامه فعالیت مافیای مواد مخدر داخلی و بین المللی است که موجب می شود بخش اقتصاد غیر قانونی و غیر رسمی افغانستان از اقتصاد رسمی و قانونی پیشی بگیرد. علاوه براین، مافیای مواد مخدر با تزریق پول که می تواند وسوسه انگیز نیز باشد طرح های مختلف برای تشویق کشاورزان به تغییر کاربری زمین های کشاورزی را با شکست مواجه کند. چرا که بخش مهم درآمدهای کشت خشخاش و تولید مواد مخدر نصیب مافیای مواد مخدر می شود که در بخش داخلی و خارجی فعالیت دارند. از اینرو آنان به هیچ عنوان خواهان توقف کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان نیستند. به همین دلیل مقابله با آن نیازمند همکاری ملی در همه سطوح مردمی و همچنین علما است که از ظرفیت بالایی برای تاثیر گذاری بر مردم به ویژه کشاورزان برخوردارند.

"خداداد" کارشناس نظامی و مواد مخدر افغانستان در این باره می گوید:

«طالبان در کنار اعلام ممنوعیت کشت خشخاش باید در جهت ایجاد بستر لازم برای کشت جایگزین نیز تلاش کند. زیرا کشاورزان برای امور زندگی شان نیازمند درآمد هستند و اگر درآمد جایگزین ایجاد نشود زندگی کشاورزان با مشکل جدی رو به رو خواهد شد».

در هر حال، همکاری علما برای کمک یه حل مشکلات مردم افغانستان در همه زمینه ها حرکتی مثبت است. بدون تردید این همکاری زمانی بیشتر اثر گذار است که طالبان در همه امور نقش و تاثیر عمومی را به رسمیت بشناسد و صرفا محدود به یک مورد خاص نشود. به عبارت دیگر طالبان با ایجاد وحدت ملی تلاش هایش را برای حل مشکلات از جمله مقابله با کشت و قاچاق موادمخدر ثمر بخش کتد. بدون تردید جامعه شیعیان افغانستان که همواره برای ساختن افغانستانی آباد تلاش کرده اند، همچنان در این راستا گام برخواهند داشت و پا به پای هموطنان خود برای سربلندی افغانستان تلاش خواهند کرد.

کلیدواژه