عقرب 25, 1401 11:54 Asia/Kabul
  • ادعای حمله موشکی روسیه به لهستان:  بحران آفرینی جدید غرب علیه مسکو
    ادعای حمله موشکی روسیه به لهستان: بحران آفرینی جدید غرب علیه مسکو

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد: «یک موشک ارتش روسیه، بعدازظهر سه‌شنبه به روستای «پرژوودوف»(1) در شرق لهستان و در شش کیلومتری مرز اوکراین، اصابت کرده که در پی آن 2 لهستانی کشته شدند.» منابع خبری غربی نیز تلاش کردندکه شلیک این موشک‌ها را به روسیه نسبت دهند و اینگونه وانمود کنند که روسیه به یکی از کشورهای عضو ناتو حمله کرده است.

در واکنش به این خبرسازی ها ،وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که گزارش رسانه‌ها و مقام‌های لهستانی در باره اصابت موشک‌های روسیه در منطقه پرژوودوف ، اقدامی تحریک‌آمیز و متعمدانه با هدف تشدید تنش ها است.وزارت دفاع روسیه تاکید کرد: «هیچگونه حمله موشکی به اهدافی در نزدیکی مرز اوکراین با لهستان انجام نشده است».روسیه روز سه شنبه حمله گسترده ای را با استفاده از موشکهای کروز به مناطق مختلف اوکراین انجام داد.  

در پی این رویداد، آندری دودا رئیس جمهور لهستان نشست فوری شورای امنیت ملی این کشور را برگزار و اعلام کرد که هنوز شواهدی درباره منشا شلیک این موشک ها که به خاک ما اصابت کرده است نداریم .علیرغم سخنان دودا، وزارت خارجه لهستان سفیر روسیه در ورشو را احضار کرد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره این مساله با رئیس جمهور لهستان به صورت تلفنی صحبت کرد.زلنسکی مدعی شد که «اروپا و همه جهان باید در برابر روسیه تروریست محافظت شوند.»این مساله نشان میدهد که کی یف در صدد حداکثر استفاده تبلیغاتی و سیاسی از این حادثه است.

منابع دیپلماتیک بامداد چهارشنبه اعلام کردند که سفرای کشورهای عضو ناتو جلسه مشورتی با درخواست لهستان برگزار خواهند کرد.این نشست پس از آن برگزار می شود که لهستان اعلام  کرد که در حال شفاف سازی زمینه استفاده از ماده ۴ منشور ناتو است. ماده 4 ناتو می‌ گوید اگر یکی از متحدین معتقد است که «تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت هر یک از طرفین در معرض تهدید قرار گرفته است»، روند مشاوره را مجاز می‌داند و کشور های دیگر عضو در تحقیقات شرکت می کنند.مشورت بر اساس ماده ۴ می‌تواند منجر به اقدام جمعی هر ۳۰ کشور عضو شود.

به نظر می رسد که سقوط موشک در خاک لهستان در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین تحولی جدی در روند جنگ اوکراین است. تا قبل از این مقامات ارشد ناتو بارها در باره تلاش روسیه برای حمله به کشورهای عضو این سازمان نظامی هشدار داده و وعده واکنش جدی را داده اند. ضمن اینکه لهستان نیز اکنون به عنوان سرپل ارسال کمک های نظامی و تسلیحاتی غرب به اوکراین عمل کرده و دولت لهستان نیز شدید ترین موضع گیری ها علیه روسیه را اتخاذ کرده است.

شواهد حاکی از آن است که ناتو قصد دارد از مساله سقوط موشک در خاک لهستان به منزله بهانه ای برای تقابل با روسیه بهره ببرد. در حالی که هیچ گونه مدرکی از دست داشتن مسکو در این حادثه وجود نداشته وبلکه شواهد حاکی از سقوط یک موشک سامانه پدافند هوایی اس 300 پی اوکراین در خاک لهستان و کشته شدن اتباع لهستانی است.  در این راستا مقامات آمریکایی گفتند که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد موشک برخورد کرده با لهستان، توسط نیروهای اوکراینی برای رهگیری موشک‌های روسی شلیک شده بود.

فضا سازی رسانه های غربی و نیز اقدام زود هنگام وناسنجیده وزارت خارجه لهستان برای احضار سفیر روسیه بدون اینکه عامل این حادثه روشن شود، نشانه تمایل ورشو برای درگیر کردن روسیه در سناریوی تقابل با ناتو است. واقعیت این است که با تداوم جنگ اوکراین و بروز این گونه حوادث که در فرایند جنگ ها امری اجتناب ناپذیر است احتمال رویارویی روسیه و ناتو افزایش یافته است. بروز درگیری بین روسیه و ناتو می تواند به سرعت به جنگی فراگیر که دارای اثرات مخرب منطقه ای و جهانی خواهد بود تبدیل شود. نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: حادثه لهستان تلاش برای برانگیختن درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه است. /

 

کلیدواژه