ایران و روسیه به عنوان کشورهای تاثیرگذار می توانند در بهبود اوضاع در افغانستان موثر باشند
(last modified 1401-09-05T07:52:51+00:00 )
قوس 05, 1401 12:22 Asia/Kabul

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان تاکید کرد: ایران و روسیه به عنوان کشورهای تاثیرگذار در تحولات منطقه ای و جهانی می توانند در بهبود اوضاع در افغانستان موثر باشند.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دیدارها و گفت و گوهای اخیر نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و مقامات روسیه در مورد افغانستان گفت: ایران به عنوان همسایه افغانستان و یک کشور تاثیرگذار در منطقه و روسیه به عنوان کشوری که در تحولات جهانی تاثیرگذار است می توانند نقش مثبتی در مسایل افغانستان ایفا کنند.

این فعال سیاسی افغان اظهار داشت: مردم افغانستان هم انتظار دارند جمهوری اسلامی ایران و روسیه بتوانند در راستای خواسته های این مردم که ایجاد حکومتی فراگیر با حضور تمام مردم در افغانستان است گام بردارند و کمک کنند.

وی افزود: این دو کشور و به ویژه جمهوری اسلامی ایران که مرز مشترک طولانی و اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی با افغانستان دارد و در بیش از چهار دهه گذشته در کنار مردم این کشور بوده، می توانند تاثیرات عمیقی در اوضاع افغانستان داشته باشند.

جعفری ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران بتواند از تمام مشکلاتی که غرب و کشورهای استعماری و استکباری از جمله امریکا برایش ایجاد کرده اند، عبور کند و بتواند برای حل مشکلات موجود در منطقه از جمله تروریسم مانند گذشته و بیش از آن تاثیرگذار باشد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بهبود اوضاع، پایان بحران و برقراری ثبات در افغانستان می تواند برای کشورهای همسایه و منطقه آرامش ایجاد کند و به این ترتیب می توان از مشکلاتی که امریکا برای کشورهای منطقه از جمله افغانستان ایجاد کرده عبور کرد. بنابراین کشورهای مطرح همسایه و منطقه مانند ایران، روسیه، چین، هند و پاکستان می توانند نقش مثبتی در افغانستان ایفا کنند و بی طرفی آن ها نسبت به اقوام افغانستان دارای اهمیت است، اما برخی کشورها مانند پاکستان در بعضی امور افغانستان دخالت می کند که باعث نگرانی است.

دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان یاد آور شد: امریکا با اشغالگری خود در افغانستان شرایط ناگواری را برای مردم این کشور تحمیل کرد و مردمی را که دارای ثروت های خدادادی زیادی هستند دچار فقر، بیکاری و مشکلات فراوان کردند.

جعفری تصریح کرد: به هر صورت حکومت های موقت و عبوری که حمایت مردم را با خود نداشته باشند ماندگار نخواهند بود. چنانکه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم که حامیانش امریکا، انگلیس و ناتو بودند چون از یک قوم خاص دفاع می کرد نتوانست یک مدیریت سالم را ایجاد و حکومت خود را حفظ کند و ارتش و پلیس 350 هزار نفری افغانستان از هم پاشید.

وی اظهار امیدواری کرد که حکومت سرپرست موجود در افغانستان بتواند خود را با واقعیت ها وفق دهد و باید بداند که نمی توان جلو مدرسه، دانشگاه، تعلیم و تحصیل را گرفت، این نهایت کم لطفی به مردم افغانستان است. کسانی که ادعای حکومت در افغانستان را دارند باید متوجه باشند که مردم این کشور مردمی فهیم هستند و بازی با سرنوشت خود را برنمی تابند.

 

کلیدواژه