قوس 12, 1401 13:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها به این نتیجه رسیده اند که امنیت و ثبات در افغانستان به نفع امنیت و ثبات کشورهای همسایه و منطقه است.

سرور جعفری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر اخیر برخی مقامات ارشد وزارت خارجه پاکستان به کابل و دیدارشان با مقامات طالبان گفت: طالبان به دنبال برقراری روابط مناسب با طالبان برای دستیابی به منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود است.   

این استاد دانشگاه اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در افغانستان رخ داده و مناسبات موجود، ممکن است گفت و گوهایی انجام شود، افغانستان هم بخش جدایی ناپذیری از تحولات منطقه است به این دلیل سفر مقامات پاکستانی به ویژه مقامات ارشد وزارت خارجه آن کشور به افغانستان می تواند مقدمه ای شود برای نشست ها و گفت و گوهایی که احتمالا در آینده در مورد افغانستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: موضوع دیگر مناسبات افغانستان و پاکستان است که با توجه به تحولات اخیر چه در مسایل امنیتی و چه در مسایل سیاسی تا حدودی آسیب دیده و این مناسبات دچار نوعی از گسست شده است، بنابراین یکی از دلایل سفر مقامات پاکستانی به افغانستان انسجام شرایط خواهد بود و تلاش خواهد شد که نقاط افتراق کمتر و روابط عمیق تر شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: از سوی دیگر بحران موجود در افغانستان ثبات سیاسی، امنیت، سلامت و آینده پاکستان را تهدید می کند و پاکستانی ها به نحوی از انحاء تلاش می کنند بر طالبان برای تمکین به خواسته هایشان فشار بیاورند. مناسبات بین افغانستان و پاکستان هم برآیند مناسبات دوامدار دو کشور است که در طول سالیان متمادی وجود داشته است. پاکستان بر شرایط موجود افغانستان نیز تاثیرگذار است ضمن اینکه بازیگران سیاسی و امنیتی منطقه پی برده اند که امنیت منطقه وابسته امنیت افغانستان است.

جعفری عنوان کرد: موضوع دیگر قابل اهمیت در روابط پاکستان و افغانستان مسایل اقتصادی و تجارتی است و به ویژه اهمیت ارتباط اقتصادی آسیای میانه با جنوب آسیا از طریق افغانستان که در چگونگی تنظیم روابط میان افغانستان و پاکستان هم نقش دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: به هر صورت پاکستان از کشورهای تاثیرگذار در مسایل سیاسی و امنیتی افغانستان است و پاکستانی ها هم نمی توانند اهمیت افغانستان و ضرورت تشکیل یک دولت فراگیر و پاسخگو در این کشور را انکار کنند پس حکومت ها در دو کشور باید در جهت همگرایی سیاسی منطقه ای برای مدیریت بحران در افغانستان تلاش کنند زیرا وجود بحران در افغانستان تهدیدی برای سلامت کشورهای منطقه هم می باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می رسد که پاکستان هم دیپلماسی با طالبان را ادامه دهد و هم برای به رسمیت شناسی حکومت طالبان از سوی کشورهای دیگر تلاش کند ضمن اینکه کوشش می کند جلو جنگ و ناامنی در افغانستان گرفته شود زیرا در غیر اینصورت پاکستان هم آسیب زیادی می بیند.

 

کلیدواژه