قوس 17, 1401 09:28 Asia/Kabul
  • تاکید بر نقش بندر چابهار ایران در نشست مقامات امنیتی همسایگان افغانستان
    تاکید بر نقش بندر چابهار ایران در نشست مقامات امنیتی همسایگان افغانستان

نخستین نشست امنیتی همسایگان افغانستان با میزبانی هند و حضور مشاوران شورای عالی امنیت ملی کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، در دهلی نو برگزار شد.

در این نشست بر نقش بندر چابهار واقع در جنوب شرق ایران به عنوان عنصر کلیدی امنیت منطقه تاکید شد. بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

بندر چابهار به‌ سبب موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برگزاری نشست دهلی نو با حضور مشاوران امنیت ملی کشورهای حوزه آسیای مرکزی از چند جهت قابل تامل و توجه است.

‌اول اینکه هند در رقابت با رقبای خود همچون کره جنوبی ژاپن و حتی پاکستان درصدد تقویت موقعیت تجاری و اقتصادی خود در آسیای مرکزی است. یکی از ظرفیتهای بسیار مهمی که می تواند به تحقق این هدف هند کمک کند بندر راهبردی چابهار است. این بندر که قرار است هند، بخشهایی از آن را از نظر ظرفیت ترانزیتی فعال کند یکی از مهمترین بنادر ترانزیتی منطقه بخصوص در دریای عمان است بخصوص انکه بندر چابهار در فعال سازی هر چه بیشتر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال -جنوب نقش کلیدی دارد.

«علی خزایی» کارشناس مسایل منطقه در این باره می گوید: بندر چابهار این امکان را به هند می دهد که با استفاده از ظرفیت های تجاری و ترانزیتی ان روابط اقتصادی و تجاریش را با کشورهای حوزه اسیای مرکزی بیش از پیش توسعه دهد. بدون تردید کشورهای منطقه نیز که بعضا در خشکی محصور هستتد از هر پیشنهادی برای پیوستن به خطوط تراتزیتی چابهار استقبال می کنند."

دوم اینکه  از دیگر ظرفیتهای بندر چابهار برقراری ارتباط سهل و ارزان و مطمئن هند با افغانستان است براساس گفتگوهای صورت گرفته قرار است هند با ایجاد ظرفیتهای تولیدی در چابهار از جمله آز توانایی ها و ظرفیتهای معدنی افغانستان برای تولید مجدد استفاده کند که فرصت بسیار خوبی برای حضور قدرتمند نه تنها در بازارهای اسیای مرکزی است بلکه به شکل مطمئن و امنیت بالا موقعیت تجاری هند را در بازارهای افغانستان تثبیت می کند.

اگر چه در حال حاضر بحران افغانستان به چالش جدی برای کشورهای همسایه و همچنین هند تبدیل شده است اما بندر راهبردی چابهار این فرصت بی نظیر را برای هند و کشورهای سرمایه گذار در افغانستان فراهم می کند تا با سرمایه گذاری در این کشور به حال مشکلات ان نیز کمک کنند.

دکتر اقبال کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید:"یکی از نگرانیهای مهم محافل منطقه ای مساله امنیت و سر ریز شدن چالشهای تروریستی این کشور به مرزهای کشورهای همسایه است. بنابرابن به هر میزان که بتوان بستر لازم را برای سرمایه گذاری و حضور کشورهای منطقه در افغانستان فراهم کرد به همان میزان نیز به صلح و ثبات در این کشور کمک خواهد شد"

در هر حال اگر چه جمهوری اسلامی ایران فعال سازی بعضی از فازهای بندر راهبردی چابهار را به هند واگذار کرده است اما این کشور اقدامات جدی در ابن خصوص صورت نداده و همچنان به عنوان یک پرستیژ سیاسی اقتصادی از آن در نشستهای منطقه ای و بین المللی خود بهره برداری می کند.

از اینرو محافل اقتصادی منطقه ای بخصوص در افغانستان انتظار دارند دولت هند با عمل به تعهدات خود در مورد بندر راهبردی چابهار هر چه بیشتر در جهت تقویت موقعیت ترانریتیش در منطقه گام بردارد.

تاکید بر نقش چابهار در نشست مقامات امنیتی همسایگان افغانستان در هند

کلیدواژه