قوس 19, 1401 15:34 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت: از فعالیت های اخیر طالبان چنین بر می آید که آنان برای جلب اعتماد خدشه دار شده کشورهای همسایه و منطقه به تکاپو افتاده اند.

محمد صالح سلجوقی با اشاره به سفر برخی مقامات حکومت طالبان به امارات متحده عربی اظهار داشت: به نظر می رسد حکومت طالبان به دنبال زمینه سازی برای گفت و گوهای داخلی و پس از آن منطقه ای برای تثبیت جایگاه خود هستند.

وی افزود: طالبان از هر امکانی برای مشروعیت دادن به نظامی که توسط آن ها ایجاد شده استفاده می کنند البته در بین آن ها از نظر تحلیل های سیاسی اختلافاتی ایجاد شده به گونه ای که بخشی از طالبان نسبت به حکومت داری آینده با دید بازتری می نگرند و بخشی دیگر بسیار افراطی هستند و فکر بسته ای دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی این اختلاف تحلیل ها سبب شده که طالبان در افغانستان از نظر سیاسی و حکومت داری به دو گروه تقسیم شوند چنانکه شیر محمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان تاکید می کند که طالبان باید خود را از حصارها خارج کنند، با مردم گفت و گو کرده و شکایات آن ها را بشنوند، ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان هم افکار نرمتری در مورد اداره افغانستان و برخورد با گروه های مخالف و تعامل با آنان دارد اما بخشی دیگر دیدگاه های افراطی داشته و این مواضع را قبول ندارند.

وی در رابطه با سفر همزمان حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان و ملا یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان به امارات متحده عربی هم گفت: این سفرها نمی تواند بی ارتباط به هم باشد.

این عضو پیشین پارلمان افغانستان همچنان گفت: حکومت طالبان تمایل دارد که در مورد فعالیت هایش در حوزه سیاست خارجی نمایش استقلال بازی کند و از آنجایی که قطر طی یک سال گذشته برای آن ها چندان مفید نبوده خواسته اند گفت و گوها را به امارات متحده عربی انتقال دهند. امارات هم دو ویژگی مهم دارد؛ یکی اینکه مرکز بزرگ تجارت بین المللی است و افغانستان از طریق آن می تواند راهی به سوی دیگر نقاط دنیا برای خود باز کند و دیگر اینکه امارات در حمایت از حکومت طالبان می تواند مستقل تر عمل کند.

سلجوقی اظهار کرد: از سوی دیگر در حال حاضر سفر مقامات و شخصیت های افغان به امارات معنای خاصی را تداعی نمی کند اما سفر به قطر موضوع گفت و گوها را در اذهان متبادر می کند، پرسش های زیادی به وجود می آید و سفر به قطر را به منزله گفت و گو با نماینده امریکا یا نمایندگان طالبان می دانند،

به هر صورت به نظر می رسد که سفر هم زمان برخی مقامات طالبان و شخصیت های افغان به امارات معنای خاصی دارد و احتمالا صفحه جدیدی مربوط به سیاست افغانستان گشوده شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی دو مساله عمده در رابطه با حکومت طالبان وجود دارد؛ یکی اینکه هر روز که از عمر این حکومت می گذرد کشورهای همسایه بیشتر ناامید می شوند و اعتماد خود را برای شکل گیری یک حکومت قوی که بتواند به ثبات منطقه ای کمک کند از دست می دهند بنابراین بخشی از طالبان که شاهد این وضعیت هستند تلاش می کنند وارد یک گفتمان منطقه ای و به امتداد آن گفتمان داخلی شوند و آن دسته از سران طالبان که به امارات سفر می کنند به دنبال آن هستند که زمینه چنین گفت و گویی را در بیرون آماده کنند تا از طریق یک گفت و گوی داخلی به حل منازعات ملی پرداخته شده و یک صلح بزرگ اجتماعی در افغانستان ایجاد شود.

سلجوقی اضافه کرد: مساله دیگر این است که گروه رهبری طالبان شامل ملا هبت الله و تعدادی دیگر  به شدت مخالف چنین تعاملاتی هستند و معتقدند حکومت شان از طریق جنگ ایجاد شده و از طریق جنگ و هیبت نظامی هم می توانند به حکومت داری خود ادامه دهند.

وی یاد آور شد: نگرانی مردم افغانستان هم این است که جغرافیای این کشور بار دیگر مورد استفاده سناریوهای پیچیده قرار بگیرد و شاهد ویرانی های بیشتری باشیم به عنوان مثال رقابت های منطقه ای در رابطه با جنگ اوکراین به این منطقه هم سرایت کند و افغانستان بار دیگر به میدانی تبدیل شود که کشورهای مختلف در آن برای به دست آوردن منافع کلان بین المللی خود مقابل هم قرار بگیرند.

 

کلیدواژه