پاکستانی ها به دنبال فشار بر حکومت طالبان برای دستیابی به اهداف خود هستند
(last modified 1401-09-26T10:55:08+00:00 )
قوس 26, 1401 15:25 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها به دنبال فشار بر حکومت طالبان برای دستیابی به اهداف خود در افغانستان هستند اما با آگاهی مردم این کشور به اهداف خود نخواهند رسید.

منگل شیرزاد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تنش های مرزی بین پاکستان و افغانستان و اظهارات هشدار آمیز مقامات پاکستانی نسبت به حکومت طالبان در افغانستان گفت: تنش های مرزی بین دو کشور سابقه ای دیرینه دارد و از سال 1947 که کشور پاکستان ایجاد شد راه خصومت را با مردم افغانستان در پیش گرفته است.

این استاد دانشگاه افزود: پاکستانی ها برای دستیابی به اهدافشان در خصوص افغانستان از ابزارهای مختلف استفاده می کنند و بر مردم این کشور فشار می آورند و تنش های مرزی بین پاکستان و افغانستان که هر ازگاهی رخ می دهد نیز بهانه ای در همین راستا است.

وی تصریح کرد: خط دیورند که پاکستانی ها از آن به عنوان مرز بین پاکستان و افغانستان یاد می کنند و مورد پذیرش افغان ها نیست یک خط فرضی استعماری است که انگلیسی ها آن را ایجاد کردند و خواستند مردمی با دین، زبان و فرهنگ مشترک را از هم جدا کنند در حالیکه آن ها از هم جدایی ندارند،

از سوی دیگر در حالیکه مردم افغانستان دچار مشکلات اقتصادی هستند، مرزبانان پاکستانی جلو افغان هایی را که برای کار به پاکستان می روند، می گیرند، آن ها هم به خاطر شرایط دشواری که دارند برافروخته می شوند و برخورد صورت می گیرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: موضوع دیگر این است که در حالیکه پاکستان بخشی از خاک افغانستان را به خاک خود ملحق کرده، حتی با ایجاد پاسگاه هایی در داخل خاک افغانستان توسط حکومت طالبان مخالفت می کند که این مسایل باعث تنش می شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه پاکستان، طالبان، گروه تروریستی داعش و حتی هند را در تنش های مرزی بین افغانستان و پاکستان دخیل می دانند گفت: طالبان، القاعده و داعشی که پاکستانی ها به آن ها تروریست می گویند، یا در همان خاک پاکستان ایجاد شدند و یا آنجا حضور داشته و آموزش می دیدند و تجهیز و تامین مالی می شدند و اکنون عنوان می کنند افرادی در افغانستان علیه پاکستان دست به اقدام می زنند و عملیات تروریستی انجام می دهند در حالیکه اگر چنین باشد همان هایی هستند که در خاک پاکستان حضور داشته و تقویت شده اند.

این کارشناس افغان بیان داشت: به هر صورت پاکستان امروز نتیجه کارهایی را می بیند که خودش انجام داده و از گروه هایی ضربه می بیند که زمانی خودش آن ها را ایجاد و تقویت کرده است.

وی اضافه کرد: پاکستان که می بیند تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته به دنبال فشار بر این حکومت است تا به خواسته های خود برسد اما مساله این است که مردم افغانستان از سیاست های پاکستانی ها آگاهی دارند و تسلیم اراده آن ها نمی شوند، پاکستانی ها هم در افغانستان به اهداف خود نمی رسند.

 

کلیدواژه