قوس 28, 1401 12:42 Asia/Kabul
  • سومین مجمع گفت و گوی تهران؛ نشستی با هدف اعتمادسازی در منطقه
    سومین مجمع گفت و گوی تهران؛ نشستی با هدف اعتمادسازی در منطقه

سومین مجمع گفتگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) تحت عنوان «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» با سخنرانی وزیر امور خارجه ایران و برخی از مقام‌ها و اندیشمندان خارجی امروز ( دوشنبه) آغاز شد.

در این مجمع حدود ۷۰ نفر از ۳۶ کشور از میان مقامات سیاسی، مدیران اندیشکده‌ها و موسسه‌های پژوهشی، اندیشمندان و پژوهشگران حضور دارند.

در نشست‌های چهارگانه این مجمع پس از افتتاحیه، آخرین تحولات غرب آسیا و امنیت در خلیج فارس، اتصالات منطقه ای و امنیت انرژی، بحران اوکراین و پیامدهای منطقه ای و جهانی آن و چشم انداز صلح و دولت فراگیر در افغانستان بررسی و تبادل نظر خواهد شد.

مجمع گفت وگوی تهران که دور اول و دوم آن در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برگزار شد؛ نقش برجسته ای را در گردهم آوردن و تعامل مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین المللی و منطقه ای بویژه در حوزه منطقه غرب آسیا ایفا کرده است.

 مفهوم محوری مجمع امسال «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، رهیافتی به دوستی و اعتماد سازی» است.

بدیهی است برای حل مشکلات منطقه و افزایش همکاری، بازگرداندن اعتماد میان کشورهای منطقه یک امر ضروری است و بر همین اساس، تقویت گفت وگو در قالب نشست هایی همانند مجمع گفتگوی تهران در ایجاد همگرایی و اعتماد سازی حائز اهمیت است.

سیاست حسن همسایگی و روابط دوستانه با همسایگان یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است. نقش‌آفرینی ایران نیز به ویژه در سال های اخیر در حوزه منطقه به‌عنوان حوزه‌ای که دارای اهمیت ویژه از منظر سیاسی و اقتصادی است و در عین حال با پیچیدگی‌های متعددی روبه‌رو است، به صورتی فعال ادامه یافته است.

ایران ظرفیت های فراوان منطقه ای از جمله جغرافیا، فرهنگ و منابع طبیعی دارد که آن را به سوی همکاری و تعاملات درون منطقه ای و میان منطقه ای سوق می دهد؛ بر همین اساس ، دولت ایران نیز با اولویت‌بخشی همسایگان و کشورهای منطقه ، گسترش مناسبات با آنها از جمله همکاری های چند جانبه و منطقه ای را دنبال می کند.

ایران همچنین ایده تاسیس یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و همچنین بین کشورهای اسلامی غرب آسیا را به منظور تسهیل تعاملات، مطرح کرده است که بر اساس اهداف مشترک و اصول عمومی پذیرفته شده بین کشورهای منطقه صورت گیرد. این اهداف و اصول  شامل احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها؛ مرزهای غیرقابل نقض؛ عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها؛ حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات؛ ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و اشاعه صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه است.
در همین راستا ، جمهوری اسلامی ایران پیشتر با هدف حل و فصل اختلافات با برخی کشورهای عربی و اسلامی حوزه خلیج فارس «طرح صلح هرمز» را پیشنهاد کرد و در یک سال اخیر نیز با افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با این کشورها تلاش کرد هم در جهت رفع و کاهش اختلافات گام بردارد و هم این کشورها را به سمت تشکیل یک سیستم امنیتی درون گرا و فارغ از مداخلات قدرت های بیگانه سوق دهد.

بنابراین سیاستی که ایران در قبال کشورهای همسایه دنبال می‌کند در جهت اعتمادسازی متقابل و حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تمام کشورهای منطقه است؛ به عنوان مثال ، تداوم رایزنی ها با هدف تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان به گونه ای که موجب ثبات و امنیت در این کشور شود از اولویت های دولت ایران در عرصه سیاست منطقه ای است.

واضح است که جمهوری اسلامی ایران از هر گونه طرح، تعامل و گفتگویی برای تامین صلح و آرامش با محوریت و نقش‌آفرینی کشورهای منطقه حمایت می‌کند؛ برگزاری سومین مجمع گفتگوی تهران نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است چرا که از نگاه ایران ، گفتگو میان کشورهای منطقه بدون مداخلات خارجی، تنها مسیر صحیح برای حل و فصل مسائل و اختلافات کنونی است.

 

 

 

کلیدواژه