جدی 01, 1401 15:16 Asia/Kabul

فعال حقوق زنان در افغانستان تاکید کرد: اعلام طالبان مبنی بر ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه ها تمام مردم افغانستان را دچار شوک کرد.

شهلا رفیع در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل تا زمانی که مردم افغانستان متحد نشوند، جامعه جهانی با آنان همراه نشود و در برابر طالبان تصمیم قاطع اتخاذ نشود محدودیت ها برای مردم روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به اعلام سرپرستی وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان مبنی بر ممنوعیت حضور دختران در دانشگاه ها تا اطلاع ثانوی گفت: انتظار نمی رفت حکومت طالبان درهای دانشگاه ها را هم به روی دختران ببندد زیرا فعالان حقوق زنان و گروه های مختلف زنان و دختران طی بیش از یک سال گذشته تلاش کردند درهای مدارس به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز شود اما با ممنوع شدن ورود دختران به دانشگاه ها تمام مردم افغانستان دچار شوک شدند.

به گفته این فعال حقوق زنان طالبان دلیل قانع کننده ای برای مردم در مورد بسته ماندن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم هم نداشتند و این اقدام بیشتر به رسم و رواج قبیله ای آنان برمی گردد که نمی خواهند دخترانشان به مدرسه بروند و در کنار آن مانع دختران دیگر هم می شوند.

رفیع یاد آور شد: در حالی که بخش هایی از طالبان موافق مسدود شدن مدارس و دانشگاه های دخترانه هستند و بخش هایی هم مخالف آن، چنین چیزی پراکندگی را در سیاست های طالبان نشان می دهد.

وی در مورد واکنش برخی مقامات طالبان به موضوع ممنوعیت ورود دختران به دانشگاه ها و اینکه گفته اند این ممنوعیت موقتی و تا زمان فراهم شدن شرایط مناسب است، عنوان کرد: این واکنش ها یا ساختگی است و یا در درون طالبان اختلاف نظر وجود دارد.

این کارشناس افغان با اشاره به اینکه طالبان مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم را هم تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام کرده بودند و بیش از یک سال است که این مدارس بازگشایی نشده اظهار کرد: اهداف و استراتژی های طالبان مبهم است به همین دلیل قابل پیش بینی نیست که تا چه زمانی درهای دانشگاه ها را به روی دختران بسته نگاه خواهند داشت.

رفیع اظهار کرد: واکنش های جامعه جهانی به این مساله هم نمادین و بی فایده است مگر اینکه تمام مردم به عنوان اعتراض در برابر حکومت بایستند و حق خود و فرزندان خود را مطالبه کنند. در این صورت حکومت هم مجبور خواهد شد که در این زمینه تجدید نظر کند.

این فعال حقوق زنان گفت: طالبان از زمان روی کار آمدن خود روز به روز محدودیت ها در برابر زنان و دختران را افزایش دادند از حق تعلیم و تحصیل گرفته تا حق کار، تفریح و مسایلی از این قبیل به این ترتیب باور مردم هم نسبت به این گروه روز به روز کمتر می شود ضمن اینکه مردم امید خود را هم از دست می دهند و این روند پیامدهای منفی را برای حکومت در قبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مسدود ماندن دانشگاه ها به روی دختران سبب می شود که یک قشر پر توان جامعه انگیزه خود را از دست بدهد و به این ترتیب جامعه به سوی قهقرا کشانیده می شود، به نفع طالبان است که هرچه زود تر در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

 

کلیدواژه