جدی 01, 1401 18:42 Asia/Kabul
  • قطع پخش شبکه های ایرانی و روسی از یوتل ست و نقض آزادی بیان
    قطع پخش شبکه های ایرانی و روسی از یوتل ست و نقض آزادی بیان

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست به علت پخش نکردن برنامه‌های ایرانی و روسی از طریق این ماهواره خسارت چند میلیون یورویی متحمل می شود. شرکت فرانسوی یوتل‌ست اعلام کرد که به دنبال تعلیق چندین برنامه تلویزیونی در ایران و روسیه، این شرکت در درآمدهای سالانه خود حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو متحمل هزینه خواهد شد.

یوتل‌ست یک اپراتور ماهواره‌ای فرانسوی است که تمام قاره اروپا، غرب آسیا ، آفریقا، آسیا و قاره آمریکا را پوشش می‌دهد و سومین اپراتور ماهواره‌ای در جهان از نظر درآمد است.

این شرکت ماهواره‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد که پخش سه برنامه روسی و همچنین تمام فعالیت‌های پخش مرتبط با صدا و سیما جمهوری اسلامی را متوقف کرده است.در دسامبر 2022 ماهواره یوتل‌ست به تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شبکه‌های ماهواره ای ایرانی به ویژه شبکه پرس‌تی‌وی، پخش آن را تعلیق کرد.سال گذشته نیز این شرکت فرانسوی پخش برنامه های شبکه خبری راشاتودی روسیه به زبان آلمانی را قطع کرده بود.

اقدامات تحریمی شرکت یوتل ست در زمینه قطع پخش چند شبکه ایرانی و روسی در راستای اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران و روسیه صورت گرفته است. با این حال این اقدام نه فقط موجب خسارات هنگفت مالی برای این شرکت فرانسوی شده بلکه موجب خدشه وارد شدن به حق بنیادین آزادی بیان شده که غربی ها مدعی حمایت از آن هستند. رابرت فانتینا (1)تحلیلگر و روزنامه نگار می گوید: در پیش گرفتن رویه‌ها و اقدامات گوناگون علیه شبکه پرس تی وی را بایستی بخشی از پروژه ایران ستیزی و ایران هراسی قدرت‌های غربی ارزیابی کرد که در مدت اخیر تشدید هم شده است.

 اتحادیه اروپا در اواسط نوامبر 2022 شبکه خبری «پرس تی‌ وی» را در لیست تحریم های خود قرار داد.این شبکه خبری سال هاست در عرصه انتشار اخبار و گزارش ها با رویکرد شکستن انحصار رسانه ای غرب که همواره به انعکاس وقایع و رویدادها با جهت گیری های خاص و در راستای منافع خود می پردازد فعالیت می کند.این مساله همواره خشم دولتهای غربی را بر انگیخته و به همین دلیل هر از چند گاهی آنها اقداماتی مانند مسدود کردن پرس تی وی در شبکه های مجازی مانند یو تیوب ، اینستاگرام و مانند آنها انجام داده و در عین حال با اعمال فشار بارها مانع ادامه پخش پرس تی وی از ماهواره های ارتباطاتی شده اند.شبکه های خبری روسی مانند راشا تودی نیز با انتشار اخبارو گزارش هایی که بر خلاف خط خبری رسانه های غربی به ویژه در باره جنگ اوکراین بوده است خشم دولتهای اروپایی و آمریکا را برانگیخته و دستور تحریم آن به یوتل ست داده شد.

اروپایی ها هم چنین هم راستا با آمریکا برخلاف شعار آزادی بیان و آزادی رسانه ها و با خیال ممانعت از تداوم انتشار دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران به ویژه روشنگری در باره ماهیت آشوب ها و اغتشاش های اخیر در ایران و نقش آفرینی غربی ها در این زمینه ، اقدام به تحریم  پرس تی وی کردند.در حالی که انواع و اقسام رسانه ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با پول غربی ها و ارتجاع منطقه به ویژه عربستان سعودی در کشورهای اروپایی به ویژه بریتانیا مشغول فعالیت هستند.در این زمینه می توان به شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال اشاره کرد که با پول سعودی ها و خط دهی از جانب لندن مشغول انواع دروغ پراکنی ها و دیگر فعالیتهای مخرب و براندازنه است.

 این رسانه ها با آزادی عمل کامل ضمن حمایت از اغتشاشات و آشوبگران در ایران و انتشار اخبار دروغ در راستای تهییج و تشویق آنها به تداوم آشوب ها ، به ترویج خشونت پرداخته اند. اروپایی هایی که همواره دم از حقوق بشر و حمایت از آزادی ها از جمله آزادی بیان و رسانه ها می زنند اما برخلاف این شعار مانع از اطلاع رسانی رسانه های غیر هم سو مانند پرس تی وی یا راشا تودی شده و در مقابل به حمایت آشکار و پنهان از رسانه های هم سو با سیاست های غرب می پردازند. این امر در واقع مصداق دیگری از  همان رویکرد دوگانه غربی ها از جمله کشورهای اروپایی در قبال مسائلی مانند تروریسم و حقوق بشر وهم چنین آزادی بیان و رسانه ها است. 

1- Robert Fantina

کلیدواژه