جدی 04, 1401 12:00 Asia/Kabul
  • عدم پاسخ آمریکا به گزارشگران سازمان ملل درباره تحریم های ضد ایرانی
    عدم پاسخ آمریکا به گزارشگران سازمان ملل درباره تحریم های ضد ایرانی

ایران بیش از 40 سال است که تحت تحریم های یکجانبه ایالات متحده قرار دارد. اعمال تحریم های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام وراه اندازی کارزار فشار حداکثری ابعاد جدید و بی سابقه ای پیدا کرد و شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران به امید تسلیم ایران در برابر خواسته های غیر منطقی و غیر قانونی آمریکا اعمال کرد که البته با ناکامی و شکست مواجه شده است.

به گزارش رادیو دری، با این حال دولت بایدن نیز همین مسیر شکست خورده را تاکنون ادامه داده است. جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا از زمان روی کار آمدن به رغم شعارهای قبلی خود ، کارزار فشار حداکثری را تداوم بخشیده و هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعلام می کند.

در عین حال ایالات متحده  همواره از پاسخ به درخواست نهادهای بین المللی برای لغو تحریم ها علیه ایران خودداری کرده است. سایت نور نیوز در این باره نوشت: نزدیک به یک ماه از آخرین مهلت گزارشگران رویه‌های ویژه سازمان ملل متحد به آمریکا برای پاسخ‌گویی درباره اثرات تحریم در حوزه محیط زیست علیه ملت ایران می‌گذرد، اما واشنگتن همچنان حاضر به پاسخ‌گویی درخصوص سوالات طرح شده و مسئولیت خود در قبال آن ندارد.

شماری از گزارشگران ارشد سازمان ملل متحد طی نامه‌ای تاکید کردند که تحریم‌های آمریکا به آسیب‌های زیست‌ محیطی در ایران کمک می‌کند و مانع می‌شود که شهروندان ایران از جمله مهاجران و پناهجویان افغان به طور کامل از حقوق خود برای سلامتی و زندگی برخوردار شوند.در این نامه که نام شماری از گزارشگران ارشد سازمان ملل همچون «آلنا دوهان»، «ریچارد بنت»، «ایان فرای»، «لیوینگستون سوانیانا» و «فرناندو وارن» مشاهده می‌شود آمده است، ایران مانند بسیاری از کشورها  مشکلات زیست محیطی دارد و تحریم‌های آمریکا مانع رسیدگی موثر دولت ایران شده و چالش‌ها را بیشتر کرده است. آنها تاکید کردند که تحریم‌های آمریکا، شهروندان ایران  را مجبور می‌کند تا استفاده از وسایل نقلیه قدیمی‌ را طولانی‌تر کنند و دسترسی ایران به تجهیزات و فناوری برای کاهش آلاینده‌های خودرو غیرممکن شده است. همچنین، تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌ علیه ایران به تهدید به مجازات شرکت‌های خارجی که در ایران تجارت می‌کنند منجر شده است. این گزارشگران به خروج شرکت‌های خارجی فعال در پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ایران به دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا اشاره کردند. به گفته آنها، تحریم‌ها مانع از مشارکت دانشمندان ایرانی در پروژه‌های تحقیقاتی مشترک محیط ‌زیست در خارج از کشور می‌شود و حتی آن‌ها از دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی برخط و دوره‌های آموزشی مسائل زیست‌محیطی و پایداری باز می‌مانند.

تاکید گزارشگران ارشد سازمان ملل بر تاثیرات مخرب تحریم های یک جانبه ضد ایرانی ایالات متحده بر محیط زیست ایران در راستای انتقاد آنها از اعمال تحریم های بی سابقه واشنگتن علیه مردم ایران است. سازمان ملل بارها به انتقاد از اعمال تحریم های یکجانبه توسط آمریکا  علیه  ایران به ویژه در دوره همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 پرداخته و خواهان لغو و یا کاهش آنها به منظور تسهیل دسترسی ایران مورد تحریم به اقلام اساسی، پزشکی و دارویی شده است. «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه می گوید: تحریم‌های یکجانبه موجب تضعیف اقتدار سازمان ملل متحد، ترس درزمینه همکاری های  بین‌المللی و حاکمیت قانون می شود.

اکون گزارشگران ارشد سازمان ملل با توجه به خط مشی ضد انسانی آمریکا در نامه خود خواهان آن شده اند تا تحریم‌هایی که مانع از توانایی ایران در بهبود محیط زیست و کاهش اثرات سوء بر سلامت و زندگی می‌شود، کاهش یا به طور کامل برداشته شوند تا شهروندان ایران بتوانند به حق خود در برخورداری از محیط زیست پاک دسترسی داشته باشند. با این حال همان گونه که واشنگتن از پاسخ به این نامه خودداری کرده است باید گفت که اساسا رویکرد آمریکا برخلاف ادعاهای حقوق بشری اش، استفاده از تمام ابزارهای فشار علیه ایران از جمله تحریم های گسترده و تداوم آنها است .هر چند که اعمال این رویکرد نه فقط موجب تسلیم ایران نشده بلکه تهران هم چنان برمواضع ضد استکباری خود و مخالفت با سلطه گری آمریکا در چارچوب سیاست مقاومت حداکثری ادامه می دهد./

تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران

کلیدواژه