وجود تنش بین حکومت طالبان و کشورهای دیگر برای مردم افغانستان بحران زا است
(last modified 1401-10-17T10:54:38+00:00 )
جدی 17, 1401 15:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: وجود تنش بین حکومت طالبان و کشورهای همسایه و منطقه در شرایطی که افغانستان دچار بی ثباتی سیاسی و اقتصادی است برای مردم این کشور بحران زا است.

داکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: به همین دلیل تصور می شد که حداقل روابط سیاسی و دیپلماتیک حکومت طالبان با پاکستان و دیگر همسایگان بهتر از وضعیت کنونی باشد اما تنش هایی وجود دارد و بروز تنش ها در سطح کلان تر عواقب ناگواری را برای حکومت طالبان درپی دارد و در روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور تاثیرات منفی به بار خواهد آورد.

وی با اشاره به افزایش تنش ها میان حکومت طالبان در افغانستان و دولت پاکستان و تنش های لفظی بین مقامات طالبان و پاکستان اظهار داشت: طی یک سال گذشته شاهد تنش های مقطعی چه در بعد زد و خوردهای مرزی و چه در بعد روابط دیپلماتیک بین طالبان و پاکستان بودیم و سخنانی هم از سوی مقامات پاکستانی در خصوص حمله به مقر طالبان پاکستان در خاک افغانستان مطرح شد، به این ترتیب

روند رفتارهای سیاسی طرفین نشان دهنده بحران هایی است که به صورت آشکار وجود ندارد اما گاهی به صورت تنش های سیاسی بروز می کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: به نظر می رسد طی مدتی که ساختارهای حکومت داری در افغانستان تغییر کرده زمینه های حضور برخی مخالفین حکومت پاکستان در داخل افغانستان فراهم شده و در سطح بی اعتمادی به وجود آمده که روابط هم به سمت تیره تر شدن پیش می رود.

به گفته اقبال حکومت پاکستان طی سال های گذشته با بخشی از مخالفین خود درگیر بوده و در حال حاضر هم رفتارهای سیاسی حکومت پاکستان نشان می دهد که گویا از تغییراتی که در داخل افغانستان به وجود آمده و شکل گیری تمرکز برخی از گروه های مخالف دولت اسلام آباد در داخل افغانستان بیم دارد.

وی در مورد پیام هایی هم که مقامات پاکستانی به مقامات طالبان می دهند، اظهار کرد: بخشی از پیام ها ممکن است سیاسی باشد تا قدرت خود را به رخ آنان بکشند و یاد آور شودند که تعاملات با پاکستانی ها باید چگونه باشد. برخی از این پیام ها هم تهدیدهای نرمی را به رخ می کشد تا طالبان در رفتار خود و حمایت از گروه های مخالف حکومت اسلام آباد تجدید نظر کنند.

 

کلیدواژه