جدی 17, 1401 17:12 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: واگذاری پروژه استخراج نفت حوزه رود آمو در افغانستان به یک شرکت چینی در صورتی مفید است که این شرکت در کار خود تعلل نکند و به سود افغان ها هم توجه داشته باشد

عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در گذشته هم یک شرکت چینی برنده این پروژه شده بود اما با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داد کار این پروژه را آغاز نکرد، ضمن اینکه چینی ها معمولا از متخصصان و کارگران چینی برای کار در پروژه های برونمرزی خود استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه پروژه مذکور برای 25 سال در اختیار یک شرکت چینی قرار گرفته عنوان کرد: اگرچه زمانی طولانی است اما با در نظر داشت مسایل ژئوپلیتیک آن منطقه تنها کشوری که می تواند در آنجا کار کند و از تکنولوژی مربوطه استفاده نماید چین است. چین می تواند وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای حفاری و استخراج نفت را از طریق قزاقستان و ازبکستان به افغانستان انتقال دهد و این برنامه زمینه کار و اشتغال را هم برای عده ای از مردم در افغانستان فراهم می کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی اما نکته قابل توجه این است که درصدی دریافتی حکومت در افغانستان از این پروژه اندک و زمان آن هم طولانی است، چینی ها معمولا به منافع خود توجه زیادی دارند بنابراین حکومت در افغانستان باید توجه ویژه ای به مساله حفظ محیط زیست و موضوع اشتغال زایی برای مردم افغانستان داشته باشد زیرا شرکت های چینی معمولا متخصصان و کارگران چینی را برای کار در پروژه ها می آورند.

فرهنگ بیان داشت: به هر صورت باید دید که آیا این پروژه ی درآمد زا عملی می شود یا خیر چون در گذشته هم پروژه هایی به شرکت های چینی در افغانستان واگذار شد اما آنان کار را آغاز نکردند که پروژه استخراج از معدن مس عینک از نمونه های آن است.

وی در عین حال گفت: شرکت های چینی از تکنولوژی و معیارهای بین المللی برای کار در پروژه های بزرگ برخوردارند و در مورد پروژه ها در افغانستان هم آن ها را ارایه کرده اند اما در اجرا مشکل داشتند، دولت قبلی افغانستان هم پروژه هایی را به آن ها واگذار کرد اما کار را آغاز نکردند، با وجود این امنیت فعلی حاکم بر افغانستان و امتیازاتی که دریافت کرده اند می تواند جذابیت لازم را برای کار فراهم کند اما اگر بار دیگر تعلل کنند بعید است که حکومت در افغانستان و دست اندرکاران وزارت معادن و پترولیم در آینده بخواهند با چینی ها کار کنند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در صورتی که چینی ها کار را روی پروژه های مختلف در افغانستان آغاز کنند ضرری نمی کنند چون شرکت های بزرگ بیمه هستند و بازگشت سرمایه آن ها تضمین شده است.

فرهنگ در مورد سرمایه گذاری برای تولید انرژی برق از زغال سنگ که مقامات طالبان گفته اند می توانند به چینی ها واگذار کنند هم گفت: در افغانستان منابع خوب دیگر مانند منابع آفتابی و بادی وجود دارد که با استفاده از آن ها با مصرف کم و بدون ایجاد آلودگی می توان انرژی برق تولید کرد و اگر چینی ها می خواهند در این عرصه هم سرمایه گذاری کنند بهتر است به این موارد فکر کنند.

وی اضافه کرد: صندوق توسعه سازمان ملل، صندوق توسعه بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی هم به کشورهایی که در زمینه تولید انرژی پاک فعالیت و سرمایه گذاری می کنند در بحث تامین مالی کمک می کنند.

 

کلیدواژه