جدی 18, 1401 14:24 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: موضوع جنایات جنگی در افغانستان توسط هر طرفی که انجام شده باید مورد بررسی و پیگیری دقیق قرار بگیرد، دادخواهی شود و برای آسیب دیدگان احقاق حق شود.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات اظهار داشت: بحث جنایات جنگی در افغانستان همواره سر و صداهایی برپا کرده اما گروه های متعددی در جنگ های داخلی و جنگ های ناشی از مداخلات بیرونی در این کشور دخیل بوده اند که اصول و قواعد جنگ را رعایت نکرده اند.

وی تصریح کرد: در جنگ ها اصول و قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود و کسانی که در این جنگ ها دخیل نیستند متضرر نشوند و آسیب نبینند و اگر احیانا آسیب ببینند دادخواهی وجود داشته باشد و احقاق حقوق شود و در رابطه با مجرمین جنگی هم عدالت اجرا شود.

به گفته این کارشناس سیاسی در افغانستان در طول جنگ های متعدد توفیقی در این زمینه وجود نداشته تا بحث عدالت انتقالی مطرح و از کسانی که در جنگ ها و جنایت ها چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی دخیل بوده اند، پرسشگری شود.

سادات عنوان کرد: حضور نیروهای خارجی در افغانستان حواشی بسیار زیادی داشت، به عنوان مثال نظامیان استرالیایی غیرنظامیان را در افغانستان به رگبار گلوله بستند و نیروهای امریکایی خانه های مردم را بمباران کردند که همه مستند سازی شده اما موضوعی که اخیرا شاهزاده هری شاهزاده انگلیسی مطرح و اعتراف کرده که در زمان ماموریتش در افغانستان چند نفر را به قتل رسانده و گفته به عنوان دشمن به آن ها نگاه می کرده و آن ها هم همین حس را داشته اند و ممکن بود به وی حمله کنند، نیز جای تامل دارد.

این کارشناس افغان افزود: ضروری است این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مشخص شود کسانی که مورد حمله قرار گرفته و کشته شده اند، غیرنظامی بوده اند باید پیگیری شود و اگر از فرماندهان طالبان بوده اند قضیه شکل جنگی به خود می گیرد و مسایل مربوط به دو طرف جنگ بر آن مترتب است.

وی در مورد اینکه چرا دادخواهی ها در خصوص جنایات جنگی نیروهای خارجی در زمان حضورشان در افغانستان به نتیجه مطلوب نرسیده عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده در این زمینه مستند سازی و چگونگی اتفاقات بود، جنگ ها هم نامتجانس بود و طرف های آن به درستی مشخص نبود، هر کس ادعایی می کرد و در بحث حقیقت یابی هم مشکلاتی وجود داشت و از سوی طرف های جنگ نیز همکاری نمی شد.

سادات اظهار کرد: نهادهای زیادی به دنبال آن بودند که عوامل جنایات جنگی در دولت قبلی هم مشخص شوند اما طرف های مختلف در این زمینه همکاری نمی کردند، نه نیروهای خارجی همکاری می کردند و نه زمینه ای فراهم بود تا با طالبان تعامل شود و گروه های غیرنظامی برای جمع آوری مستندات وارد صحنه های درگیری شوند و بر اساس آن ها دادخواهی هدفمند انجام شود و اگر خود شاهزاده هری اعتراف نمی کرد همین موضوع هم ممکن بود پوشیده باقی بماند.

وی اضافه کرد: اکنون که این موضوع مطرح شده و گزارش هایی هم در خصوص جنایات نیروهای استرالیایی و نیروهای امریکایی وجود دارد باید بحث هایی در این زمینه آغاز شود، دادخواهی صورت بگیرد و احقاق حقوق متضررین و آسیب دیدگان به گونه ای انجام شود.

 

کلیدواژه