امیدواری برای ریشه کنی ویروس فلج اطفال در افغانستان افزایش یافته است
(last modified 1401-11-03T10:06:37+00:00 )
دلو 03, 1401 14:36 Asia/Kabul

مسوول ارتباطات برنامه محو فلج اطفال در دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفت: این برنامه دستاوردهای خوبی داشته و امید می رود در سال های آینده شاهد محو کامل ویروس فلج اطفال در این کشور باشیم.

مسوول ارتباطات برنامه محو فلج اطفال در دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفت: این برنامه دستاوردهای خوبی داشته و امید می رود در سال های آینده شاهد محو کامل ویروس فلج اطفال در این کشور باشیم.

کمال شاه سعید در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت ننگرهار اظهار داشت: برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در سال 2022 دستاوردهای بسیار خوبی داشت و فقط دو مورد فلج اطفال در افغانستان به ثبت رسید که در مقایسه با سال های گذشته باعث امیدواری بود چنانکه مثلا در سال 2020 تعداد موارد ثبت شده فلج اطفال در افغانستان به 56 مورد رسید.

وی افزود: تلاش می شود برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در تمام مناطق افغانستان عملی شود و تمام کودکان در این زمینه واکسینه شوند.

مسوول ارتباطات برنامه محو فلج اطفال دفتر یونیسف در افغانستان در مورد دلایل پرخطر بودن حوزه شرق افغانستان در زمینه فلج اطفال یاد آور شد: این حوزه همجواری طولانی با پاکستان دارد و در آن کشور هم مواردی از فلج اطفال وجود دارد که بیشتر موارد ثبت شده در پاکستان در ایالت خیبرپختونخواه بوده که همجوار حوزه شرق افغانستان است و بین این مناطق رفت و آمد زیادی هم وجود دارد و این رفت و آمدها باعث گردش ویروس فلج اطفال می شود.

کمال شاه سعید در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه قرار بود افغانستان سال ها قبل عاری از ویروس فلج اطفال اعلام شود تا کنون چنین نشده، عنوان کرد: مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت که یکی از آن ها نبود دسترسی به تمام مناطق بود و تعداد زیادی از اطفال از دریافت واکسن بازمی ماندند، در برخی مناطق هم مردم به دلیل نداشتن آگاهی کافی به خوبی همکاری نمی کردند.

مسوول ارتباطات برنامه محو فلج اطفال دفتر یونیسف در افغانستان بیان داشت: با در نظرداشت دستاوردهای اخیر در خصوص ریشه کنی بیماری فلج اطفال در افغانستان انتظار می رود سال 2023 سال خوبی در این زمینه باشد و این امیدواری وجود دارد که تا پایان این سال گردش ویروس فلج اطفال متوقف شود و در سال آینده افغانستان عاری از ویروس فلج اطفال باشد.

وی با اشاره به راه اندازی برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان از امروز گفت: این برنامه در ولایت های حوزه جنوب غرب، جنوب شرق، شرق و کابل اجرا می شود و حدود 5/5 میلیون کودک زیر پنج سال تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

 

کلیدواژه