در سطح میدانی رشد شاخص های اقتصادی و درآمد مردم در افغانستان مشاهده نمی شود
(last modified 1401-11-10T09:59:11+00:00 )
دلو 10, 1401 14:29 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان گفت: در سطح میدانی شاهد رشد شاخص های اقتصادی و درآمد مردم در افغانستان نیستیم.

سید حمیدالله حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی در مورد اوضاع اقتصادی افغانستان که آن را رو به بهبود دانسته و اعلام کرده که تورم در این کشور کاهش و صادرات افزایش یافته، اظهار داشت: به نظر می رسد بانک جهانی بر اساس گزارش های بخش های اقتصادی حکومت فعلی در افغانستان گزارش خود را  تنظیم کرده است.

وی افزود: بر اساس شاخصه های موثر در اوضاع اقتصادی و رشد شاخص های اقتصادی هر کشور که اشتغال، درآمد سالانه افراد شاغل در یک کشور و امنیت از جمله آن هاست، در حال حاضر شرایط در افغانستان چندان مساعد نیست.

این کارشناس اقتصادی در مورد دارایی های مسدود شده افغانستان توسط امریکا و بحث آزاد سازی این پول ها عنوان کرد: آزاد سازی دارایی های مسدود شده افغانستان می تواند در بخش هایی از فعالیت های اقتصادی حکومت موثر باشد اما بعید به نظر می رسد که در افزایش اشتغال و فزونی درآمد مردم تاثیری داشته باشد.

به گفته حسینی این پول ها در صورت آزاد سازی اگر در پروژه های زیربنایی افغانستان و ایجاد اشتغال به مصرف برسد می تواند باعث رشد اقتصادی این کشور شود اما به نظر نمی رسد این پول ها در کوتاه مدت وارد چرخه اقتصادی افغانستان شود و اگرچه معاون اقتصادی کابینه طالبان در این زمینه ابراز خوشبینی کرده اما شخصیت های مستقل و کارشناسان بین المللی چنین خوشبینی ندارند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد نگاه بانک جهانی در خصوص اعلام بهبود اوضاع اقتصادی افغانستان به کمک های هفته وار چهل میلیون دالری به این کشور است، البته در رشد صادرات قابل مشاهده است، ارزش پول افغانی هم نسبت به یک و نیم سال قبل بهبود یافته اما فعالیت های اقتصادی و درآمدهای نیروهای مشغول به کار رشدی نداشته است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در رابطه با بحث تولید امیدواری هایی ایجاد شده اما اقدام خاصی انجام نشده که نتیجه آن رشد اقتصادی و کاهش تورم باشد، در صورتی که کمک های هفتگی به افغانستان ادامه پیدا کند و دارایی های مسدود شده این کشور آزاد شود ممکن است تاثیرات مثبت اقتصادی داشته باشد اما در حال حاضر چشم انداز روشنی در خصوص بهبود اوضاع اقتصادی مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: به دنبال ممنوعیت کار زنان توسط حکومت طالبان بسیاری از موسسات خارجی و کشورهایی که پروژه هایی در بخش زیربناهای اقتصادی افغانستان داشتند کار خود را به حالت تعلیق درآوردند و امیدواری ها برای بهبود اوضاع از این ناحیه هم کاهش پیدا کرده است.

 

کلیدواژه