دلو 23, 1401 12:37 Asia/Kabul
  • تلاش ناکام چهار دهه ایی آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران
    تلاش ناکام چهار دهه ایی آمریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران

در حالی ایران 44 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد که جان بولتون سیاستمدار راستگرا و جنگ‌طلب و زمانی مدعی شده بود تا قبل از چهل سالگی انقلاب، گروهک تروریستی منافقین بر ایران حکومت خواهد کرد.

جان بولتون که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در دولت جورج دبلیو بوش پسر و بعدها مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ را در کارنامه خود دارد، از جمله مقام‌های آمریکایی است که سالهاست از گروهک تروریستی منافقین که تا سال ۲۰۱۲ در فهرست تروریستی آمریکا قرار داشت، حمایت و در گردهمایی‌های آن شرکت می‌کند. بولتون درژوئیه ۲۰۱۷ درنشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس ضمن استقبال ازلفاظی‌های خصمانه ترامپ  رئیس جمهور وقت آمریکا علیه ایران گفت که نتیجه بازنگری سیاست ایران در دولت ترامپ باید این باشد که انقلاب اسلامی تا دو سال دیگر به ۴۰ سالگی خود نرسد. او گفت: «و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده در حال تلاش برای آن هستیم، باید تحقق این باشد که انقلاب ۱۹۷۹ آیت‌الله خمینی تا چهلمین سالگرد خود دوام نخواهد داشت».

آرزوی دست نیافتنی جان بولتون در واقع همان خواسته دیرینه و بیش از چهار دهه ای آمریکا یعنی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است که به منزله سدی محکم در مقابل سیاست ها و اقدامات سلطه گرانه واشنگتن در 44 سال گذشته قد علم کرده و بارها آمریکا را به خاک مذلت نشانده است. ایران اسلامی از بزرگترین چالشگران علیه سیاست های استکباری و هژمونی آمریکا در سطح منطقه  غرب آسیا و در سطح بین المللی است و نه فقط منافع آمریکا در ایران را از میان برد بلکه با سیاست های سلطه گرانه آمریکا و نیز سیاست ها و اقدامات شرکای منطقه ای آن به ویژه رژیم صهیونیستی به مقابله پرداخته است.در این راستا شکل گیری محور مقاومت از ایران تا فلسطین نماد استکبار ستیزی و صهیونیسم ستیزی ایران اسلامی محسوب می شود.

می توان گفت یکی از ابعاد مهم و تاثیر گذار جمهوری اسلامی ایران، شکل گیری روند و فرایندهای نوین و بی سابقه در عرصه سیاست خارجی ایران بوده که بر مبنای استکبار ستیزی و مقابله با سلطه گری استوار است. اکنون در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران به اذعان کارشناسان به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای و بازیگری تاثیر گذار در عرصه بین المللی شناخته می شود.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره رویکرد دشمنی و عداوت وتلاش برای سرنگون سازی نظام جمهوری اسلامی ایران را سرلوحه سیاست خود قرار داده و  در چهار دهه اخیر سیاست تحریم ایران را دنبال کرده است. اعمال تحریم های ضد ایرانی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام و راه اندازی کارزار فشار حداکثری ابعاد جدید و بی سابقه ای پیدا کرد. واشنگتن شدیدترین تحریم ها را علیه ملت ایران به امید تسلیم ایران در برابر خواسته های غیر منطقی و غیر قانونی آمریکا اعمال کرد که البته به اذعان دولت بایدن با ناکامی و شکست مواجه شد. جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن به رغم شعارهای قبلی خود، کارزار فشار حداکثری را تداوم بخشیده و هر از چند گاهی تحریم های جدیدی را به بهانه های مختلف علیه ایران اعلام می کند. آمریکا به ویژه پس از بروز اغتشاشات در ایران رسما مذاکرات وین برای لغو تحریم ها را کنار نهاده و بر همراهی و حمایت از اغتشاشگران تاکید کردند. مقامات آمریکایی در جریان اغتشاشات اخیر در ایران نه تنها اظهارات مداخله‌جویانه‌ای مطرح کرده، بلکه تحریم‌های گسترده ای را نیز علیه مقامات و نهادهای ایران اعمال کرده و هم چنان کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اسلامی با شدت اجرا می کنند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: بر ما پوشیده نیست نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند. این نیت قلبی آن‌هاست. بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست. بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید. با این حال جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست مقاومت حداکثری همه تلاش های خصمانه واشنگتن را به شکست کشانده است و اکنون در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استوارتر از همیشه به حیات طیبه خود ادامه می دهد. /

سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد

بازتاب گسترده راهپیمایی 22 بهمن در رسانه های جهان

کلیدواژه