دلو 29, 1401 13:08 Asia/Kabul
  • واکنش قاطع ایران به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس
    واکنش قاطع ایران به بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه  ایران پنجشنبه شب با رد مطالب مندرج در بیانیه سومین نشست کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جمهوری اسلامی ایران، صدور چنین بیانیه‌هایی را در راستای راهبرد دیرینه رژیم آمریکا در تفرقه‌انگیزی بین کشورهای منطقه دانست.

کنعانی تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران به پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وفق حقوق و تکالیف ذیل معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه جامع پادمان بصورتی سازنده ادامه داده و تحت تاثیر فشارهای سیاسی و جوسازی های تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش تر در بیانیه‌ای از سفر چهار روزه هیات عالیرتبه واشنگتن به ریاض با محوریت تمرکز بر سه موضوع سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی، ایران و مبارزه با تروریسم خبر داده بود. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس پس از برگزاری نشست کارگروه مشترک خود بیانیه‌ای علیه ایران صادر کردند.در این بیانیه با استناد به اتهامات تکراری و بی اساس علیه ایران، از تهران خواسته شده است تا آنچه که اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای ایران خوانده شده را متوقف کند و با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

این ادعا در حالی مطرح شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با این نهاد بین المللی را تائید کرده است. حتی رافائل گروسی  مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اذعان کرده که ما هیچ اطلاعاتی در مورد این که نشان دهد ایران در حال حاضر برنامه هسته ای نظامی دارد، در اختیار نداریم.

غربی ها به سرکردگی آمریکا سال هاست اتهام وجود برنامه هسته ای نظامی در ایران را به رغم  عدم وجود هیچ گونه شواهد و مدارکی به ایران زده و به این بهانه اقدامات سیاسی و تحریمی گسترده ای را علیه ایران صورت داده اند. متحدان واشنگتن در جنوب خلیج فارس نیز همین ادعاهای بی پایه را در بیانیه های خود تکرار می کنند.

 این اتهام زنی ها در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که نه تنها برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد بلکه حتی به سمت آن حرکت نیز نمی‌کند.در واقع بر خلاف اتهامات بی پایه غربی ها در زمینه تلاش تهران برای دستیابی به سلاح اتمی ، ایران توانسته تا در زمینه های مختلف اعم از تولید برق ، پزشکی ، کشاورزی و سایر عرصه ها ازفناوری هسته ای صلح آمیز تا حد گسترده ای استفاده کند.

همچنین در بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس ادعا شده است که پیشرفت چشمگیر در برنامه هسته‌ای ایران بنابر مستندات آژانس بین المللی انرژی اتمی و در رأس آن تولید اورانیوم با غنای بالا بیش از نیازهای غیرنظامی ایران بوده و منبعی برای تشدید خطرناک تنش‌ها در منطقه و سطح بین المللی است.این در حالی است که ایران پس از خروج آمریکا از برجام در مه 2018 و پس از یک سال انتظار و عدم اجرای تعهدات ترونیکای اروپایی در زمینه کاهش تاثیر تحریم های یکجانبه آمریکا در چارچوب کارزار فشار حداکثری علیه ایران ، در 5 مرحله اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود نموده و در عین حال پیشرفت های هسته ای صلح آمیز را از سرگرفت که البته همین این اقدامات با اطلاع و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

موضوع دیگری که در بیانیه آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس با هراس از قدرت برتر ایران در منطقه مطرح شده ، ادعای سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، حمایت از تروریسم، استفاده از موشک‌های پیشرفته، تسلیحات سایبری و پهپادی ایران و محکوم کردن آنها است.این در حالی است که ایران مخالف سیاست های سلطه گرانه آمریکا و شرکای عرب آن به همراه رژیم صهیونیستی بوده و حامی جنبش های آزادی خواه و ضد سلطه و ضد صهیونیست است.آمریکا و شرکای عرب واشنگتن ، در سال های اخیر بزرگترین حامی تروریسم تکفیری در منطقه بوده و تلاش زیادی را برای شکستن محور مقاومت با تلاش برای سرنگونی دولت سوریه انجام دادندکه البته با تدابیر ایران و متحدان آن با شکست آشکاری مواجه شدند.

کنعانی با رد اتهامات تکراری و ملال آور وارده در بیانیه آمریکا و شرکای عرب آن گفت: فروش میلیاردها دلار سلاح و جنگ‌افزار از سوی آمریکا به کشورهای منطقه، حمایت از تروریسم تکفیری، استمرار حمایت تمام عیار از جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و جنگ ویرانگر چندین ساله علیه ملت یمن، ماحصل سیاست‌های مخرب و مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس بوده و ثبات و امنیت منطقه را برهم زده است.

کلیدواژه