دیدار اخیر هیات پاکستانی با مقامات طالبان در کابل با امنیت و اقتصاد پاکستان مرتبط بود
(last modified 1401-12-06T09:34:09+00:00 )
حوت 06, 1401 14:04 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: سفر اخیر و غیر مترقبه هیات عالیرتبه پاکستانی به افغانستان و دیدار با مقامات طالبان در ارتباط با امنیت و اقتصاد پاکستان بوده است.

حفیظ الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد سفر هیات پاکستانی به ریاست وزیر دفاع پاکستان و حضور رئیس اداره استخبارات آن کشور به کابل و دیدار با ملا برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرا، ملا محمد یعقوب سرپرست وزارت دفاع و عبدالحق وثیق رئیس استخبارات حکومت طالبان اظهار داشت: با توجه به ملاقات های انجام شده مشخص می شود که امنیت و اقتصاد از اهم موضوعات مطرح شده در این دیدارها بوده است.

وی افزود: مقامات امنیتی و غیر امنیتی پاکستان بارها تاکید کرده اند گروه های تروریستی در خاک افغانستان وجود دارند که امنیت پاکستان را تهدید می کنند و برنامه ریزی حملات در پاکستان در داخل افغانستان صورت می گیرد.

به گفته این کارشناس افغان حضور جنرال ندیم رئیس استخبارات پاکستان در این هیات نشان دهنده دو نکته مهم است؛ یکی حساسیت و اهمیت این سفر و دیگری پیامش به جهان در خصوص حضور گروه های تروریستی در افغانستان و اینکه ناامنی و حملات در پاکستان ریشه در خاک افغانستان دارد.

محمدی در مورد ارتباط طالبان پاکستانی با طالبان افغانستانی هم عنوان کرد: این ارتباط امر پیچیده ای نیست، طالبان پاکستانی طی سال های گذشته در رسیدن طالبان افغانستان به قدرت کمک کرده اند و بعید است حکومت طالبان به درخواست دولت پاکستان در خصوص مبارزه یا تحویل دهی آنان پاسخ مثبت بدهد ضمن اینکه همواره ارتباط با طالبان پاکستانی و گروه های تروریستی تهدید کننده امنیت پاکستان رد کرده اند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر گفت و گوی هیات پاکستانی با معاون رئیس الوزرا و سرپرست وزارت دفاع طالبان تاثیری بر وضعیت طالبان پاکستانی ندارد و در این زمینه تنها تصمیم رهبر طالبان موثر است، همچنان بعید است طالبان افغانستان بتوانند از طالبان پاکستانی دوری کنند زیرا آن ها نفوذ زیادی بر طالبان افغانستان دارند ضمن اینکه پاسخ مثبت طالبان افغانستان به دولت پاکستان عقب نشینی از آرمان های این گروه نیز تلقی می شود.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: گفت و گوهای هیات پاکستانی با ملا برادر در رابطه با مسایل اقتصادی و با ملا یعقوب در رابطه با مسایل امنیتی انجام شده ضمن اینکه این افراد و طیف های مربوط به آن ها در میان طالبان بیشتر با سیاست های پاکستان مخالف بوده اند،در عین حال گرایش بیشتری هم به حل مسایل از طریق گفت و گو داشته اند. به هر صورت اقتصاد و امنیت برای پاکستان در شرایط فعلی از امور حیاتی به حساب می آید.

وی یاد آور شد که طالبان در افغانستان هم از گروه های مختلف تشکیل شده اند و هر کدام از این گروه ها بر اساس ارتباط و دیدگاه خود نسبت به پاکستان، خواسته ای از آن کشور دارند اما به صورت کلی در شرایط کنونی از اسلام آباد می خواهند زبان دیپلماسی آن ها در راستای مشروعیت بخشی و مقبولیت شان باشد و در بخش اقتصاد هم به آن ها کمک کند.

محمدی گفت: یکی از درخواست های مقامات طالبان از پاکستان در این دیدار، آزادی مهاجران افغانستانی زندانی در پاکستان بود که به صورت غیر قانونی و صرفا به خاطر مهاجر بودن زندانی شده اند و دولت پاکستان از آن ها به عنوان ابزار فشار بر حکومت طالبان استفاده می کند.

وی اضافه کرد: تنش های مرزی هم که در این دیدار در مورد آن صحبت شده اهمیت چندانی ندارد زیرا از گذشته ها وجود داشته و افزایش آن به خاطر آموزش دیده نبودن نیروهای طالبان در مورد اصول مرزداری است.

 

کلیدواژه