حوت 07, 1401 17:38 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: افزایش صادرات و واردات و درآمدهای حکومت تا زمانی که در وضعیت و زندگی مردم تغییری ایجاد نشود ارزشی ندارد.

داکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان مبنی بر افزایش 85 درصدی صادرات افغانستان در سال جاری و اینکه مجموع صادرات افغانستان در 10 ماه گذشته به یک میلیارد و 800 میلیون دالر رسیده، گفت: اگر تغییر مثبتی در وضعیت اقتصادی ایجاد شده باید نشانه های آن در زندگی مردم هم مشاهده شود.    

وی افزود: آمارهایی که در رابطه با واردات و صادرات ارایه می شود باید بسیار دقیق و منابع آن مشخص باشد اما به هر صورت از دلایل افزایش صادرات از افغانستان افزایش صادرات زغال سنگ، آن هم به خاطر امنیت ایجاد شده در راه ها، زمستان سرد و افزایش تقاضایی بوده که از سوی پاکستان وجود داشته است.

به گفته رایزن سابق تجاری افغانستان در تهران اگر میزان صادرات آنگونه که مقامات طالبان گفته اند واقعا 85 درصد در تمام کالاها افزایش پیدا کرده باید جزئیات آن را هم ارایه دهند. ضمن اینکه باید نتایج این افزایش در زندگی مردم نیز رونما شود.

فرهنگ عنوان کرد: اگرچه صادرات زغال سنگ امسال افزایش پیدا کرده اما برای سودآوری صادرات دانه های روغنی، سنگ های قیمتی و دیگر کالاها بهتر است این کالاها به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر شود. کالاها باید به صورت اساسی بسته بندی شده و به کشورهای مرفه تر صادر شود تا سود بیشتری نصیب مردم افغانستان شود اما در حال حاضر این کالاها به صورت سنتی صادر می شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در مورد صادرات و واردات افغانستان تا به حال آمار دقیقی وجود نداشته اما آماری که در مورد افزایش عواید گمرکات ارایه می شود درست است زیرا در گذشته در گمرکات فساد وجود داشت به همین خاطر عواید دولت کم بود.

وی اضافه کرد: به صورت کلی آمارهایی در مورد درآمدها ارایه می شود که نسبت به گذشته افزایش هایی را هم نشان می دهد اما تغییرات اساسی در زندگی مردم ایجاد نشده است. در صورتی که افزایش آمارها و درآمدها تغییر اساسی در زندگی مردم ایجاد نکند و وضعیت آن ها را بهبود نبخشد سودی نخواهد داشت و از ارزشی برخوردار نخواهد بود.

 

کلیدواژه