مطالبه جنبش روشنایی که با خون صدها افغان امضا شده قابل گفت و گو نیست
(last modified 1395-05-09T10:49:03+00:00 )
اسد 09, 1395 15:19 Asia/Kabul

مطالبه جنبش روشنایی که با خون صدها تن از سرمایه های افغانستان امضا شده به هیچ عنوان قابل گفت و گو نیست

عضو ارشد جنبش روشنایی تاکید کرد: مطالبه این جنبش اکنون با خون صدها تن از سرمایه های افغانستان امضا شده و به هیچ وجه قابل گفت و گو نیست.

محمد عارف رحمانی عضو پارلمان افغانستان و از اعضای ارشد جنبش روشنایی گفت: این جنبش یک خواسته روشن و مشخص دارد و آن انتقال خط برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان- میدان وردک است.

وی در مورد فاجعه ی دوم اسد (مرداد) در کابل و وقوع حمله انفجاری در میان تظاهرکنندگان جنبش در میدان دهمزنگ کابل نیز اظهار داشت: ما خواستار تحقیقات همه جانبه تحت نظر مراجع بین المللی در این خصوص هستیم و این خواسته را مطرح کرده ایم.

این عضو پارلمان افغانستان در خصوص کمیسیون حقیقت یابی هم که تحت ریاست دادستان کل افغانستان از سوی رئیس جمهور غنی برای بررسی جوانب این فاجعه تشکیل شده عنوان کرد: این کمیسیون غیر تخصصی و به نوعی حکومتی است از اینرو مورد قبول جنبش روشنایی نیست ضمن اینکه حکومت هم در این قضیه در جایگاه متهم قرار دارد.

رحمانی بیان داشت: حکومتی که خودش متهم و از نظر ما مقصر است نمی شود که هم شاکی باشد، هم دادستان و هم قاضی. از اینرو جنبش روشنایی خواهان انجام تحقیقات مستقل از سوی یک مرجع بی طرف و تحت نظارت مراجع بین المللی شدیم.

این صاحبنظر افغان گفت: ما در بسیاری زمینه ها مشکوک هستیم، تعداد زیادی از شهدا و زخمی های جنبش روشنایی توسط کلاشنیکف و توسط افرادی که لباس پلیس را بر تن داشتند هدف قرار گرفته اند و طبق شواهد و اسناد حدود بیست دقیقه قبل از وقوع انفجار، نیروهای امنیتی تقریباً 200 متر از محل انفجار فاصله گرفته بودند و زمانی که جمعیت پراکنده شدند از سوی نیروهای پلیس هدف قرار گرفتند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: حکومت، امنیت ارگ ریاست جمهوری را با هزاران نیروی امنیتی و با کانتینرها تامین کرده بود اما امنیت یک میدان را که حداکثر دو هزار متر مربع است و تظاهرکنندگان را که قول داده بود، تامین نکرد که این مساله سوال برانگیز است.

این عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: با وجود اینکه داعش مسوولیت انفجار را بر عهده گرفته است، بر اساس گزارش ها نماینده سازمان ملل متحد درباره اینکه انفجار از سوی نیروهای داعش صورت گرفته باشد ابراز تردید کرده است. مسایل مختلفی وجود دارد که باید روشن و کشف شود و اینکه داعش ادعایی کرده یک جانب قضیه است.

رحمانی در مورد اینکه از مراجع بین المللی درخواست نظارت بر روند تحقیقات و بررسی ها شده، گفت: هنوز رفتار قانونی از سوی مسوولین و نهادها در افغانستان بصورت کامل دیده نمی شود، دادستانی تحت نظر ریاست جمهوری است و در کمیسیونی هم که تشکیل شده کسی در جرم شناسی و تحقیقات مربوطه حرفه ای نیست و از لحاظ ساختاری هم در آن کسانی هستند که مخالف تظاهرات بودند و در کل همه حکومتی هستند و نمی توان به استقلال عمل و واقع گرایی آن ها اعتماد داشت.

این عضو جنبش روشنایی عنوان کرد که این جنبش یک مطالبه مشخص دارد که با خون صدها انسان که سرمایه های این سرزمین بودند امضا و عجین شده و آن مطالبه هم این است که دولت خط انتقال برق 500 کیلو ولت ترکمنستان را از مسیر اصلی آن که در برنامه ی بزرگ برق افغانستان پیش بینی شده یعنی از بامیان-میدان وردک بگذراند.

وی تاکید کرد: ما در این خصوص دیگر گفت و گویی با حکومت نداریم و منتظریم که حکومت به عدالت تن دهد، به خون شهدا احترام بگذارد و این خواسته و مطالبه را عملی کند.

کلیدواژه