حوت 14, 1401 13:49 Asia/Kabul

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان تاکید کرد: بخش خصوصی دو کشور ایران و افغانستان باید از ظرفیت ها و سهولت های ایجاد شده در بخش اقتصاد و تجارت بین دو کشور به خوبی استفاده کنند.

خانجان الکوزی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به افتتاح مرکز بزرگ تجاری ایران در کابل گفت: موانع خاصی از طرف دولت های ایران و افغانستان در بحث مبادلات تجاری بین دو کشور وجود ندارد و این به بخش خصوصی دو کشور برمی گردد که چگونه می توانند از ظرفیت ها و فرصت های موجود استفاده کنند.

وی افزود: چشم انداز آینده اقتصادی دو کشور روشن است، امکانات و ظرفیت ها وجود دارد و دروازه ها باز است، افغانستان هم باید ظرفیت های خود را در بخش فنی و اداری افزایش دهد که در این زمینه می تواند از تجارب ایران استفاده کند.

این فعال اقتصادی افغان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران اولین شریک تجاری افغانستان به ویژه در بحث واردات مواد سوختی و مواد ساختمانی است، افتتاح مراکز تجارتی هم به نفع هر دو کشور است، در مورد امکانات و ظرفیت های دو کشور در زمینه معدن، زراعت و سایر بخش ها تبادل نظر و قراردادهای تجاری عقد می شود و تاجران و سرمایه گذاران ایرانی هم از شیوه واگذاری های حکومت طالبان آگاه می شوند.

الکوزی با بیان اینکه این علاقه مندی از گذشته ها وجود داشت که مراکز تجاری مشترک در هر دو کشور ایجاد شود، چنانکه چنین مراکزی در ازبکستان، قزاقستان و پاکستان هم ایجاد شده، اظهار کرد:

سفیر و نماینده رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیداری که اخیرا با تاجران و سرمایه گذاران افغانستانی داشت، اطمینان داد که مجامع مشترک تجاری با حضور تاجران افغان و ایرانی ایجاد می شود به ویژه در بخش معادن از جمله معدن آهن سرمایه گذاری خواهد شد که هر دو کشور از آن سود می برند.

این کارشناس اقتصادی افغان اظهار کرد: ظرفیت های فنی و اداری در افغانستان در سطح ایران نیست اما در حال حاضر شرایط برای تجارت و صنعت مهیا است و به دنبال آن هستیم که تبادلات تجاری بین ایران و افغانستان زیاد شود زیرا واردات افغانستان از ایران در حدود حدود دو میلیارد دالر در سال است اما صادرات افغانستان به ایران سالانه بیست میلیون دالر است.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان بیان داشت: این امکان وجود دارد که با ایجاد مراکز تجاری در خصوص کاهش تعرفه ها پیشنهاداتی ارایه شود و جمهوری اسلامی ایران این امکان را دارد که در بخش تکنولوژی و ظرفیت های زیربنایی آی تی و سایر بخش ها با تاجران افغان همکاری کند.

الکوزی گفت: افغانستان به صورت رسمی از مرزهای دوغارون، ابونصر فراهی و نیمروز با جمهوری اسلامی ایران تبادل تجاری دارد که شامل واردات، صادرات و ترانزیت می شود و بیشترین انتقال کالا از خارج به افغانستان از طریق بندر عباس و چابهار صورت می گیرد، چابهار ظرفیت های زیادی دارد که اگر امکانات آن تکمیل شود ترانزیت از طریق آن بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه اگر دو دولت با روحیه فعلی پیش بروند و بخش های خصوصی نیز همراهی کنند آینده خوبی در رابطه با اقتصاد و تجارت دو کشور  پیش رو است.

این کارشناس افغان گفت: با توجه به امکانات، ظرفیت ها و تجارب خوبی که جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصاد و تجارت دارد، بخش های مختلف اقتصادی و تجاری حکومت طالبان در افغانستان علاقه دارند که از این ظرفیت ها استفاده کنند و باید دید بخش های خصوصی دو کشور تا چه حد در این زمینه همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: ایران و پاکستان از لحاظ مسافت با افغانستان نزدیک هستند و انتقال پول هم با این کشورها آسان تر از دیگر کشورها است.

 

کلیدواژه