حوت 15, 1401 13:18 Asia/Kabul

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هدف از ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف صادراتی از جمله کشور دوست و برادر افغانستان را گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور دانست.

محمد روستایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تجاری ایران در کابل گفت: کاهش هزینه های رقابتی صادرات برای شرکت های دو طرف، افزایش مبادله معلومات تجاری بین شرکت ها، ایجاد کانال ها و ارتباط مستقیم بین شرکت های دو طرف و کاهش هزینه های تجارت را از اهداف دیگر ایجاد مراکز تجاری ذکر کرد.

وی گفت: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان عزم جدی در مقامات عالیرتبه تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد که مبادلات اقتصادی بین دو کشور تا حد امکان افزایش پیدا کند و در نظر است که حجم مبادلات بین دو کشور در دو سال آینده به سه میلیارد دالر در سال برسد.

روستایی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی افغانستان نیاز به یکسری زیرساخت ها دارد که با توجه به پیشرفت های روز افزون جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، علمی و فناوری، این آمادگی وجود دارد که دانش فنی و تجهیزات مورد نیاز اقتصاد افغانستان را در اختیار این کشور قرار دهیم.

وی در مورد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور هم گفت: حجم این مبادلات در یازده ماه سال جاری به یک میلیارد و 350 میلیون دالر رسیده و این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک این حجم سالانه به سه میلیارد دالر برسد.

 

کلیدواژه