حوت 20, 1401 13:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: گروه تروریستی داعش در افغانستان تهدید قابل توجهی محسوب نمی شود اما حکومت باید برای مقابله با اقدامات آن برنامه دقیق داشته باشد.

اکبر جاهد در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار داشت: در طول چهار دهه ای که افغانستان درگیر جنگ بوده قرائت های مختلفی از دین در طیف های مختلف جامعه ایجاد شده، دیدگاه های افراطی تحت عناوین مختلف به وجود آمده و هر ازگاهی دست به اقداماتی زده اند که حمله اخیر به دفتر والی بلخ و ترور وی از جمله آن هاست.

وی افزود: داعش در افغانستان فعال است اما بستر فکری و ایدئولوژیک که بتواند یک تهدید استراتژیک برای نظام باشد نیست، گاهی دست به اعمال خرابکارانه می زند و استراتژی این گروه در افغانستان انتخاب اهداف نرم است تا سر و صدای رسانه ای ایجاد کند.

به گفته این کارشناس سیاسی برخی فعالیت های داعش در افغانستان فقط برای اعلام حضور است و تهدیدی برای نظام به شمار نمی رود ضمن اینکه مقابله با تهدیدهای گروه های تروریستی مانند داعش که از سوی استخبارات خارجی هم حمایت می شوند و خنثی کردن اهداف متعددی که برای خود تعیین می کنند برای بسیاری از حکومت ها کار ساده ای نیست چنانکه داعش در مناطق مختلف افغانستان مساجد و اماکن عمومی را هدف قرار می دهد و به دنبال سر و صدای رسانه ای و اعلام حضور است.

جاهد عنوان کرد: به هر صورت این یک چالش است که حکومت در افغانستان باید بخش های امنیتی و استخباراتی را تقویت کند تا برنامه های گروه های تروریستی مانند داعش را کشف کرده و اعمال تروریستی را در نطفه خنثی کند.

وی اظهار کرد: حکومت طالبان فعالیت های ضد داعش دارد اما کافی نیست و باید توجه بیشتری به این امر شود تا امنیت روانی مردم از بین نرود زیرا داعش هیچ یک از معیارهای انسانی، حقوق بشری و دینی و مذهبی را در فعالیت های خود در نظر نمی گیرد و هر هدفی را که بتواند برای آن غوغای رسانه ای ایجاد کند مد نظر می گیرد.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: داعش برای نظام در افغانستان چالش جدی به حساب نمی آید زیرا عقاید و باور سلفی آن در افغانستان بستر فکری و مذهبی ندارد، یک جریان تروریستی بدون پایگاه مردمی است که دست به حملات پراکنده ای می زند تا افکار عمومی را منحرف کند و امنیت و ثبات ادعایی حکومت طالبان را با چالش مواجه کند.

وی با اشاره به ابراز نگرانی کشورهای منطقه از حضور و فعالیت داعش در افغانستان گفت: این سطح از ناامنی در افغانستانی که چهل سال جنگ را پشت سر گذاشته عادی است اما برای کشورهایی که در رفاه و آسایش بوده اند کوچکترین ریسک امنیتی هم چالش آفرین و نگران کننده است.

 

کلیدواژه